Nordmenn viser kjærlighet med opplevelser på valentinsdagen
Mastercard Love Index viser at opplevelser i form av reiser, restaurantbesøk og hotell blir stadig mer populært blant nordmenn på valentinsdagen. I 2018 sto transport med tog eller fly for 71 prosent av det totale forbruket på valentinsdagen i Norge – en økning på 50 prosent fra 2016.
Globalt er det færre som feirer valentinsdagen på restaurant, og forbruket her går ned med 16 prosent. I Norge derimot øker antall transaksjoner på restaurantbesøk med 14 prosent, hele 10 prosent mer enn tidligere. Hotellbesøk blir også mer populært. Nordmenn bruker nå 18 prosent mer enn vi gjorde i 2016, og hotell står for 18 prosent av det totale forbruket på valentinsdagen.
– Å skjemme bort sin kjære på valentinsdagen viser ingen tegn til å bremse opp. Våre data viser at nordmenn setter opplevelser høyt. Vi håper analysen, som presenteres for fjerde gang, vil gi butikker verdifull innsikt om nordmenns forbruksmønster opp mot valentinsdagen, sier Inge Kjønnøy, Norgessjef i Mastercard.
Mindre blomster og smykker
Røde roser er tradisjonelt forbundet med valentinsdagen. Likevel bruker nordmenn mindre penger på blomster enn før. Forbruket på blomster har sunket med 6 prosent siden 2016, og antallet transaksjoner har sunket med 15 prosent. Globalt har derimot antall transaksjoner på blomster gått opp med 35 prosent. Smykker er heller ikke like populært blant nordmenn, med en nedgang i forbruket på 22 prosent sammenlignet med 2016.
Hvis du i fjor måtte haste innom blomsterbutikken på vei hjem fra jobb på valentinsdagen, er du faktisk i mindretall. Data fra Mastercard viser nemlig at nordmenn flest planlegger i forkant, og handler 11. februar.
Netthandel fortsetter å øke i popularitet i Norge. Siden 2016 har antall netthandelstransaksjoner rundt valentinsdagen økt med 80 prosent. Likevel går nordmenn flest fortsatt i butikken for å handle gaver. 60 prosent av gavene er kjøpt i fysisk butikk mellom 11. og 14. februar.
– Netthandel blir gjennomgående mer populært, det er interessant å se dette igjen i hvordan vi handler på valentinsdagen. Nordmenn og personer over hele verden setter mer og mer pris på å handle bekvemt over nettet, sier Kjønnøy.
Om undersøkelsen
Mastercard Love Index analyserer kreditt, debet og forhåndsbetalte transaksjoner i over 200 markeder verden over. Analysen ser på dagene rundt valentinsdagen (11-14. februar) fra 2016 til 2018. Studien identifiserer forskjeller og likheter i folks handlevaner, og hva folk bruker pengene sine på i anledning valentinsdagen.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon
Anna Eitrem, pressekontakt Mastercard Norge
Geelmuyden Kiese
E-post: anna.eitrem@gknordic.com
Telefon: +47 99 25 48 68
Bilder
Om Mastercard
Om Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
Bits forlenger avtale med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro30.10.2023 09:30:00 CET | Pressemelding
Bits – bankenes og finansnæringens felles infrastrukturselskap - fornyer avtalen med Mastercard om å levere eFaktura og AvtaleGiro fra 1. januar 2024. Mastercard skal drifte og videreutvikle tjenestene, og sammen skal partene holde Norge i front på digital regningsbetaling.
7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram7.9.2023 08:56:19 CEST | Pressemelding
7Analytics bygger en dataplattform for å klimasikre fremtidens bygg. Nå får oppstartsselskapet drahjelp fra Mastercard.
Moss-baserte Fygi Technologies vant prestisjetung teknologipris i Mastercard Lighthouse partnerskapsprogram26.5.2023 09:22:56 CEST | Pressemelding
Oslo, 26 mai, 2023 – Fygi Technologies, som vil revolusjonere hvordan vi betaler med mobilen i butikken, vant den norske utgaven av Mastercards oppstartsprogram Lighthouse FINITIV våren 2023. Selskapet vant i konkurranse med fem andre norske fintech-selskaper.
Mastercard setter opp farten på arbeidet med bærekraftige kort13.4.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Mastercard styrker sitt engasjement for bærekraftige kort ved å eliminere PVC-plast fra nyproduserte kort i sitt nettverk innen 2028. Det er en del av Mastercards forpliktelse til en mer bærekraftig bransje og hverdag for forbrukerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom