Klarna

Nordmenn vil heller spare 50 000 kroner enn å gå ned 5 kilo

Del
Nesten åtte av ti nordmenn vil heller forpliktet seg til å spare penger enn å gå ned i vekt i 2020. Et flertall synes også et nyttårsforsett om å følge et budsjett i det nye året er mer aktuelt enn å forplikte seg til å trene.

– Det er helt åpenbart at mange nordmenn er mer fokusert på å få en sunnere økonomi enn å gå ned i vekt eller starte å trene. Spesielt de unge er mer opptatt av å spare enn vekt. Økonomi er noe vi tror vil påvirke mange når de skal avgi sine mål for det nye året, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.  

I den representative undersøkelsen* som YouGov har utført for Klarna, oppgir hele 77 prosent at de heller vil forplikte seg til å spare 50 000 kroner enn å gå ned 5 kilo i vekt.  Et lite flertall sier de heller vil forplikte seg til å leve etter et budsjett i året som kommer, enn å forplikte seg til en plan for trening.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger.

Små grep og bedre oversikt en bra start

– Det er som med trening som det er med en sunn økonomi. Det er de små grepene du tar gjennom hele året, ikke det ene skippertaket, som gjør at det lykkes. For vår del handler det om å minne våre kunder om å betale fakturaen i tide, at du kan prøve varen før du betaler for den og gi full oversikt over kjøpene i appen. Det er en god start, sier Elvestad.

Mens hele ni av ti spurte under 29 år heller ville ha spart 50 000 i løpet av året fremfor å trene, er det flest som heller ville ha gått ned 5 kilo det neste året i aldersgruppen 40 til 49 år.

– Det handler nok også noe om livsfase. For de unge er gjerne sparing noe av det aller viktigste de kan gjør om de har mulighet. De middelaldrende har kanskje i større grad den økonomiske tryggheten de trenger, og er mer opptatt av å sette seg nyttårsmål knyttet til trening og helse.

To av fem nyttårsforsett blir brutt

En av fire nordmenn har ifølge YouGov et nyttårsforsett. Av disse har mer enn halvparten et forsett som går på trening, kosthold eller vektnedgang. 37 prosent ønsker å spare mer penger, mens 11 prosent vil bruke mindre tid på sosiale medier. Ifølge deres undersøkelse hadde imidlertid så mange som to av fem brutt sine forsett et par måneder inn i det nye året. 

Ifølge en studie av nyttårsforsett som er publisert i det amerikanske vitenskapelige tidsskriftet Personality and Social Psychology Bulletin, må det både kortsiktige og langsiktige belønninger til for at et nyttårsforsett skal bli noe mer enn et kortsiktig blaff.

– Sett deg konkrete og oppnåelige mål for dine økonomiske nyttårsforsetter. Legg også opp til å belønne deg selv underveis hvis du for eksempel har et årlig sparemål. Det kan være å unne seg noe litt ekstra en gang i måneden om du har oppnådd det du ønsket. Da blir det lettere å nå det langsiktige målet, sier Elvestad.

Vil heller redusere gjelden enn skjermtiden

På spørsmål om hva nordmenn helst ville ha redusert – gjelden sin eller redusert skjermtid, ønsker hele 78 prosent å redusere gjelden. Mest opptatt av å redusere bruk av mobil og nettbrett er de som har passert 60 år. Hele 28 prosent av disse ønsker det.

– Med tanke på den gjeldsbelastningen som eldre har, er ikke dette tallet så overraskende. Dette er ofte en gruppe som ikke har så mye gjeld, sier Klarnas markedsdirektør.

* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 11-16. desember gjennomført til sammen 1007 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år. Spørsmålene ble stilt på følgende måte: «Tenk deg at du hadde muligheten, og du måtte velge mellom de to følgende alternativene. Hva ville du valgt?»

 

Kontakter

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye