Nordmenn vil handle for 58,5 milliarder kroner i julen

Desember er fortsatt årets viktigste måned for handelsnæringen, men betydningen for desember avtar.
November – en etablert måned for julehandel
Siden Black Friday for alvor skjøt fart i Norge i 2015, skyves stadig mer av julehandelen til siste uke av november.
– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. Nordmenn la igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel) under Black Friday i 2017 – det er en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel. Han forventer en omsetning på nærmere 3,9 milliarder kroner på Black Friday 23. november.
– Økningen i novemberhandelen skyldes sannsynligvis at vi handler julegaver tidligere enn før. Netthandelen øker, og folk vil sikre seg at varene når frem i tide. Samtidig er handelen i desember stabil og fortsatt den viktigste måneden for norsk handelsnæring, slår Stende fast.
Desember – årets viktigste handlemåned
Tallene fra 2017 viser at omsetningen i desember er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet for resten av året. For bransjer som leketøybutikker, ur- og gullsmedbutikker og bokhandlere er omsetningen to til tre ganger så høy i desember som en gjennomsnittsmåned resten av året.
– Julen betyr mye for faghandelen som kommer til å omsett for 33,5 milliarder kroner i desember, sier Stende og legger til at dagligvarebutikkene vil omsette for 25 milliarder kroner.
I gjennomsnitt handler hver av oss for 11 040 kroner i desember. Av dette er 4 700 kroner dagligvarer og 6 340 kroner fra øvrige butikker. For faghandelen er dette 37 prosent over snitthandelen per måned fra januar til november.
Mat er viktig i jula
I fjor brukte vi 20 prosent mer penger på dagligvarer i desember enn i årets øvrige 11 måneder.
– Desember er en måned for å kose seg ekstra, og mange gleder seg til julematen kommer i butikkene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
– Særlig den siste uken før jul er hektisk i dagligvarebutikkene. Vi inviterer til fest og besøk, og unner oss nok kanskje enda mer kvalitetsmat i desember. For de fleste er det viktig at julematen smaker tradisjon, barndomsminner og råvarer fra hjemstedet. Det kommer stadig flere lokalmat-produkter på markedet, som får frem både minner og julestemning, sier Størksen.
Størksen legger til at lutefisk vokser i popularitet, at utvalget ribbe vokser kraftig og at etterspørselen etter vegetaralternativer øker. Også interessen for lokal mat tiltar.
– Ifølge Matmerk sier 82 prosent av forbrukerne at de gjerne prøver produkter fra lokale matprodusenter, mens 60 prosent er villige til å betale ekstra for lokale matvarer, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Vibeke NorbyeKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 913 67 660vibeke.norbye@virke.noBilder
Dokumenter
Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
Tekstilbransjen går sammen om produsentansvar11.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserer Virke og de største aktørene innen klær og tekstiler TekstilPRO – bransjens nye produsentansvarsselskap for tekstiler. TekstilPRO skal samle næringen og forberede implementeringen av det kommende produsentansvaret for tekstiler som følger av EUs reviderte avfallsdirektiv.
Virke i Arendal: Byr på ukas beste skattedebatt7.8.2025 07:00:00 CEST | Presseinvitasjon
I Virke-huset på Langbryggen 15 i Arendal er det arrangementer fra tidlig mandag til sent onsdag.
Skal hedre konsulentbransjen6.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nominasjonsprosessen for Konsulentprisen 2025 er i gang, og nytt av året er at det skal deles ut to priser - både for små og store oppdrag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom