Virke

Nordmenn vil handle for 58,5 milliarder kroner i julen

Del

Hovedorganisasjonen Virke anslår at hver nordmann kommer til å handle for rundt 11 040 kroner i desember i år. Fire av ti kroner legges igjen i dagligvarebutikkene.

Desember er fortsatt årets viktigste måned for handelsnæringen, men betydningen for desember avtar.

November – en etablert måned for julehandel

Siden Black Friday for alvor skjøt fart i Norge i 2015, skyves stadig mer av julehandelen til siste uke av november.

– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. Nordmenn la igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel) under Black Friday i 2017 – det er en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel. Han forventer en omsetning på nærmere 3,9 milliarder kroner på Black Friday 23. november.

–  Økningen i novemberhandelen skyldes sannsynligvis at vi handler julegaver tidligere enn før. Netthandelen øker, og folk vil sikre seg at varene når frem i tide. Samtidig er handelen i desember stabil og fortsatt den viktigste måneden for norsk handelsnæring, slår Stende fast.

 Desember – årets viktigste handlemåned

Tallene fra 2017 viser at omsetningen i desember er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet for resten av året. For bransjer som leketøybutikker, ur- og gullsmedbutikker og bokhandlere er omsetningen to til tre ganger så høy i desember som en gjennomsnittsmåned resten av året.

– Julen betyr mye for faghandelen som kommer til å omsett for 33,5 milliarder kroner i desember, sier Stende og legger til at dagligvarebutikkene vil omsette for 25 milliarder kroner.

I gjennomsnitt handler hver av oss for 11 040 kroner i desember. Av dette er 4 700 kroner dagligvarer og 6 340 kroner fra øvrige butikker. For faghandelen er dette 37 prosent over snitthandelen per måned fra januar til november.

Mat er viktig i jula

I fjor brukte vi 20 prosent mer penger på dagligvarer i desember enn i årets øvrige 11 måneder.

– Desember er en måned for å kose seg ekstra, og mange gleder seg til julematen kommer i butikkene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare. 

– Særlig den siste uken før jul er hektisk i dagligvarebutikkene. Vi inviterer til fest og besøk, og unner oss nok kanskje enda mer kvalitetsmat i desember. For de fleste er det viktig at julematen smaker tradisjon, barndomsminner og råvarer fra hjemstedet. Det kommer stadig flere lokalmat-produkter på markedet, som får frem både minner og julestemning, sier Størksen.

Størksen legger til at lutefisk vokser i popularitet, at utvalget ribbe vokser kraftig og at etterspørselen etter vegetaralternativer øker. Også interessen for lokal mat tiltar.

– Ifølge Matmerk sier 82 prosent av forbrukerne at de gjerne prøver produkter fra lokale matprodusenter, mens 60 prosent er villige til å betale ekstra for lokale matvarer, avslutter Størksen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer. 

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

Størst økning i sommerhandelen for Vestfold og Telemark8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerenhandelen viktigere enn julen for flere kommuner i Rogaland8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerhandelen i Møre og Romsdal økte med 11,4 prosent8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom