Nordmenn vil handle for 58,5 milliarder kroner i julen
Hovedorganisasjonen Virke anslår at hver nordmann kommer til å handle for rundt 11 040 kroner i desember i år. Fire av ti kroner legges igjen i dagligvarebutikkene.

Desember er fortsatt årets viktigste måned for handelsnæringen, men betydningen for desember avtar.
November – en etablert måned for julehandel
Siden Black Friday for alvor skjøt fart i Norge i 2015, skyves stadig mer av julehandelen til siste uke av november.
– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. Nordmenn la igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel) under Black Friday i 2017 – det er en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel. Han forventer en omsetning på nærmere 3,9 milliarder kroner på Black Friday 23. november.
– Økningen i novemberhandelen skyldes sannsynligvis at vi handler julegaver tidligere enn før. Netthandelen øker, og folk vil sikre seg at varene når frem i tide. Samtidig er handelen i desember stabil og fortsatt den viktigste måneden for norsk handelsnæring, slår Stende fast.
Desember – årets viktigste handlemåned
Tallene fra 2017 viser at omsetningen i desember er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet for resten av året. For bransjer som leketøybutikker, ur- og gullsmedbutikker og bokhandlere er omsetningen to til tre ganger så høy i desember som en gjennomsnittsmåned resten av året.
– Julen betyr mye for faghandelen som kommer til å omsett for 33,5 milliarder kroner i desember, sier Stende og legger til at dagligvarebutikkene vil omsette for 25 milliarder kroner.
I gjennomsnitt handler hver av oss for 11 040 kroner i desember. Av dette er 4 700 kroner dagligvarer og 6 340 kroner fra øvrige butikker. For faghandelen er dette 37 prosent over snitthandelen per måned fra januar til november.
Mat er viktig i jula
I fjor brukte vi 20 prosent mer penger på dagligvarer i desember enn i årets øvrige 11 måneder.
– Desember er en måned for å kose seg ekstra, og mange gleder seg til julematen kommer i butikkene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare.
– Særlig den siste uken før jul er hektisk i dagligvarebutikkene. Vi inviterer til fest og besøk, og unner oss nok kanskje enda mer kvalitetsmat i desember. For de fleste er det viktig at julematen smaker tradisjon, barndomsminner og råvarer fra hjemstedet. Det kommer stadig flere lokalmat-produkter på markedet, som får frem både minner og julestemning, sier Størksen.
Størksen legger til at lutefisk vokser i popularitet, at utvalget ribbe vokser kraftig og at etterspørselen etter vegetaralternativer øker. Også interessen for lokal mat tiltar.
– Ifølge Matmerk sier 82 prosent av forbrukerne at de gjerne prøver produkter fra lokale matprodusenter, mens 60 prosent er villige til å betale ekstra for lokale matvarer, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Vibeke NorbyeKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 913 67 660vibeke.norbye@virke.noBilder
Dokumenter
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Svak avslutning på året for varehandelen27.1.2023 08:27:10 CET | Pressemelding
Handelen hadde en nedgang på 1,4 pst i desember
Svak avslutning på året i byggevarehandelen26.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Byggevarehandelen falt med 1,5 prosent i 3. tertial 2022 sammenlignet med 3. tertial 2021.
Matprisene falt som normalt i desember.10.1.2023 08:30:38 CET | Pressemelding
Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 1,8 prosent i desember.
Sterk avslutning på kjøpesentre førte til god julehandel også i år7.1.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Økt aktivitet på kjøpesentre og historisk netthandel bidro til at fallet fra 2021 kun endte på 1,5 prosent.
Reisepuls 2023: Nordmenn planlegger ferie på tross av strammere økonomi.3.1.2023 07:24:12 CET | Pressemelding
Men hensyn til pris og privat økonomi veier tungt i valgene av destinasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom