Nordmenn spiser mindre fisk enn de selv tror

– Det har i lang tid blitt fokusert på alle muligheter som finnes kulinarisk med fisken; poke
bowl, sushi og ovnsbakte lakseporsjoner. Konsumet øker dessverre ikke i tråd med dette og
det ønsker vi å gjøre noe med, basert på innsikten om at nordmenn sier de spiser mer fisk
enn det de gjør, sier Stig Ove Thorkildson, sortimentssjef for fersk fisk i Coop Norge.
– Vi tror det er en misforstått tanke blant våre kunder, som også er våre medeiere, at fisk er
vanskelig å tilberede og lykkes med. Fisk er raskt og enkelt å tilberede, og laks passer godt til det meste av hverdagsmat som taco, pasta, wok og tapas, forteller Thorkildson.
Kostrådet fra Helsedirektoratet er å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og å bruke
fisk som pålegg. Coast Retail, som er en del av sjømatkonsernet Coast Seafood, ønsker å
tilrettelegge for økt konsum.
– Våre tall viser at 57 prosent av aldersgruppen 20-34 år sier de spiser fisk 1 gang eller
mindre i uken. De litt eldre er noe bedre, og 57 prosent i aldersgruppen 50-65 år sier de
spiser fisk 2 ganger i uken eller mer. Vi håper kampanjen kan bidra til å sette fokus på det
synkende inntaket, samt inspirere alle aldersgrupper til å spise mer fisk i hverdagen, sier
Merethe Helene Holte, daglig leder Coast Retail.
Fisk er en viktig del av folkehelsen
Norges sjømatråd ønsker å snu den negative utviklingen i sjømatkonsum, blant annet ved
bruk av Godfisk.no som merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Ved å
inkludere Godfisk.no i kampanjen, får forbrukere tips og ideer til hvor de kan finne enkle og gode sjømatoppskrifter.
– Godfisk skal bidra til positive holdninger og få familier flest til å øke antall sjømatmiddager
fra ofte ett til minst to måltider i uken. Fet fisk som laks, makrell, sild og ørret, er en svært
viktig kilde til vitamin D og omega-3. Helsemyndighetene anbefaler derfor at minst én middag i uken bør være fet fisk, forteller Trym Eidem Gundersen, direktør for region Norden i Norges sjømatråd.
Vi er glade for å være med på kampanjen i form av bedriftsinitiativ sammen med Coast Retail og Coop, avslutter Gundersen.
Bilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Britts brune pinner 220 gram7.11.2025 18:51:03 CET | Pressemelding
Goman tilbakekaller Britts brune pinner solgt i Coop sine butikker. Årsaken er at produktet inneholder mandler, mens det på ingredienslisten til produkter kun står «kan inneholde spor av nøtter».
Coop og kundene samlet inn rekordbeløp til Rosa sløyfe-aksjonen7.11.2025 10:29:54 CET | Pressemelding
For 19. år på rad har Coop og kundene engasjert seg i kampen mot brystkreft – og i år ble det ny rekord. Hele 16,7 millioner kroner er samlet inn til Rosa sløyfe-aksjonen. Det er det høyeste beløpet Coop noen gang har bidratt med, og en økning fra fjorårets rekord på 16,1 millioner.
Coop trapper opp innfasingen av sakterevoksende kylling5.11.2025 13:30:24 CET | Pressemelding
Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane er i full gang med omlegging til en kyllingrase som vokser saktere. Coop samarbeider nå med flere leverandører rundt innfasing av saktere voksende kylling.
Extra tok grep: Så eksploderte salget4.11.2025 10:34:45 CET | Pressemelding
Norske middagsklassikere slår an hos Extra – salget eksploderer i «Middagsdisken».
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
