Nordmenn spiser mindre fisk enn de selv tror
![På bildet (f.v.): Stein Are Fjeld Beck fra Topp Demo, Hamza Mohammed fra Mega Vinderen, Stig-Ove Thorkildson, sortimentssjef for fersk fisk i Coop Norge, Merethe Helene Holte, daglig leder i Coast Retail, Merete Rørvik, produktspesialist EMV i Coop Norge. Foto: Espen Solli](/data/images/00509/d0a29424-dcd5-4675-ab6b-130488746a95-w_720.jpg)
– Det har i lang tid blitt fokusert på alle muligheter som finnes kulinarisk med fisken; poke
bowl, sushi og ovnsbakte lakseporsjoner. Konsumet øker dessverre ikke i tråd med dette og
det ønsker vi å gjøre noe med, basert på innsikten om at nordmenn sier de spiser mer fisk
enn det de gjør, sier Stig Ove Thorkildson, sortimentssjef for fersk fisk i Coop Norge.
– Vi tror det er en misforstått tanke blant våre kunder, som også er våre medeiere, at fisk er
vanskelig å tilberede og lykkes med. Fisk er raskt og enkelt å tilberede, og laks passer godt til det meste av hverdagsmat som taco, pasta, wok og tapas, forteller Thorkildson.
Kostrådet fra Helsedirektoratet er å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og å bruke
fisk som pålegg. Coast Retail, som er en del av sjømatkonsernet Coast Seafood, ønsker å
tilrettelegge for økt konsum.
– Våre tall viser at 57 prosent av aldersgruppen 20-34 år sier de spiser fisk 1 gang eller
mindre i uken. De litt eldre er noe bedre, og 57 prosent i aldersgruppen 50-65 år sier de
spiser fisk 2 ganger i uken eller mer. Vi håper kampanjen kan bidra til å sette fokus på det
synkende inntaket, samt inspirere alle aldersgrupper til å spise mer fisk i hverdagen, sier
Merethe Helene Holte, daglig leder Coast Retail.
Fisk er en viktig del av folkehelsen
Norges sjømatråd ønsker å snu den negative utviklingen i sjømatkonsum, blant annet ved
bruk av Godfisk.no som merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Ved å
inkludere Godfisk.no i kampanjen, får forbrukere tips og ideer til hvor de kan finne enkle og gode sjømatoppskrifter.
– Godfisk skal bidra til positive holdninger og få familier flest til å øke antall sjømatmiddager
fra ofte ett til minst to måltider i uken. Fet fisk som laks, makrell, sild og ørret, er en svært
viktig kilde til vitamin D og omega-3. Helsemyndighetene anbefaler derfor at minst én middag i uken bør være fet fisk, forteller Trym Eidem Gundersen, direktør for region Norden i Norges sjømatråd.
Vi er glade for å være med på kampanjen i form av bedriftsinitiativ sammen med Coast Retail og Coop, avslutter Gundersen.
Bilder
![På bildet (f.v.): Stein Are Fjeld Beck fra Topp Demo, Hamza Mohammed fra Mega Vinderen, Stig-Ove Thorkildson, sortimentssjef for fersk fisk i Coop Norge, Merethe Helene Holte, daglig leder i Coast Retail, Merete Rørvik, produktspesialist EMV i Coop Norge. Foto: Espen Solli](/data/images/00509/d0a29424-dcd5-4675-ab6b-130488746a95-w_240.jpg)
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop tilbakekaller flere varianter egg6.2.2025 16:46:49 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake flere varianter egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene fjernes fra butikkene.
Coop tilbakekaller Xtra Surkål 450g30.1.2025 16:21:41 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Xtra Surkål 450g etter funn av metall. Produktet er fjernet fra butikkene.
Coop utbetaler rekordhøyt kjøpeutbytte til medlemmene22.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Coop-medlemmer har i disse dager fått utbetalt 1,41 milliarder kroner i kjøpeutbytte. I tillegg har medlemmene fått kupong- og medlemsrabatter som utgjør 1,57 milliarder. Coop-medlemmene får dermed en rekordhøy samlet medlemsnytte på nærmere 3 milliarder kroner for 2024.
Extra er finalist i utmerkelse for sunnere kosthold – salget går bananas17.1.2025 10:05:36 CET | Pressemelding
Varene som har vært en del av Extras frukt- og grøntkonsept «Alltid 8» har siden lanseringen i august i fjor økt salgsvolumet med hele 80 prosent. Konseptet er finalist i en utmerkelse for sunnere kosthold og får honnør av statsråd Jan Christian Vestre.
Syv av ti vil spise mer fisk og sjømat: Extra kutter prisene på fisk for å bidra til økt konsum2.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Høy pris er den viktigste grunnen til at nordmenn ikke spiser mer fisk og sjømat. På vei inn i 2025 kutter Extra prisene i dag på en mengde fiskeprodukter og bidrar til at det blir enklere å følge både kostråd og nyttårsforsetter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom