Nordmenn spiser mindre fisk enn de selv tror

– Det har i lang tid blitt fokusert på alle muligheter som finnes kulinarisk med fisken; poke
bowl, sushi og ovnsbakte lakseporsjoner. Konsumet øker dessverre ikke i tråd med dette og
det ønsker vi å gjøre noe med, basert på innsikten om at nordmenn sier de spiser mer fisk
enn det de gjør, sier Stig Ove Thorkildson, sortimentssjef for fersk fisk i Coop Norge.
– Vi tror det er en misforstått tanke blant våre kunder, som også er våre medeiere, at fisk er
vanskelig å tilberede og lykkes med. Fisk er raskt og enkelt å tilberede, og laks passer godt til det meste av hverdagsmat som taco, pasta, wok og tapas, forteller Thorkildson.
Kostrådet fra Helsedirektoratet er å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og å bruke
fisk som pålegg. Coast Retail, som er en del av sjømatkonsernet Coast Seafood, ønsker å
tilrettelegge for økt konsum.
– Våre tall viser at 57 prosent av aldersgruppen 20-34 år sier de spiser fisk 1 gang eller
mindre i uken. De litt eldre er noe bedre, og 57 prosent i aldersgruppen 50-65 år sier de
spiser fisk 2 ganger i uken eller mer. Vi håper kampanjen kan bidra til å sette fokus på det
synkende inntaket, samt inspirere alle aldersgrupper til å spise mer fisk i hverdagen, sier
Merethe Helene Holte, daglig leder Coast Retail.
Fisk er en viktig del av folkehelsen
Norges sjømatråd ønsker å snu den negative utviklingen i sjømatkonsum, blant annet ved
bruk av Godfisk.no som merkevare og avsender rettet mot forbrukere i Norge. Ved å
inkludere Godfisk.no i kampanjen, får forbrukere tips og ideer til hvor de kan finne enkle og gode sjømatoppskrifter.
– Godfisk skal bidra til positive holdninger og få familier flest til å øke antall sjømatmiddager
fra ofte ett til minst to måltider i uken. Fet fisk som laks, makrell, sild og ørret, er en svært
viktig kilde til vitamin D og omega-3. Helsemyndighetene anbefaler derfor at minst én middag i uken bør være fet fisk, forteller Trym Eidem Gundersen, direktør for region Norden i Norges sjømatråd.
Vi er glade for å være med på kampanjen i form av bedriftsinitiativ sammen med Coast Retail og Coop, avslutter Gundersen.
Bilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom