Nordmenn skal være svært aktive ute i vinter

Mange går en aktiv vintersesong i møte, viser en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos, på vegne av Norsk Friluftsliv.

UT I VINTER:  - Det er hyggelig å se at folk ikke lar seg stoppe av at gradestokken kryper nedover, sier Norsk Friluftsliv. Foto: Kristian Leinan
UT I VINTER: - Det er hyggelig å se at folk ikke lar seg stoppe av at gradestokken kryper nedover, sier Norsk Friluftsliv. Foto: Kristian Leinan

– Det er tydelig at nordmenn har tenkt til å boltre seg ute i naturen denne sesongen, og det er en stor bredde i aktivitetene, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Ipsos har til sammen gjennomført 1007 intervjuer, der nordmenn er spurt om alt fra skiturer, fiske og snømannbygging.

Ikke overraskende er fotturer i naturen den mest populære aktiviteten, også på vinterstid. Mer enn åtte av ti oppgir at de skal ta en slik tur i vinter.

Tallene viser at hele én av tre mellom 15 og 24 planlegger å sove ute i telt, hengekøye eller snøhule denne vinteren.

– De unge skiller seg ut som de mest ivrige utesoverne gjennom hele året, men at så mange gjør dette også på vinterstid var virkelig en gledelig nyhet, sier Heimdal.

Han trekker også fram at hele åtte av ti planlegger å ta et måltid ute i vinter.

–Vi vet jo alle at maten smaker ekstra godt ute, og det er hyggelig å se at folk ikke lar seg stoppe av at gradestokken kryper nedover.

Ilustrasjonsfoto. Foto: Kristian Leinan
Illustrasjonsfoto: Linn Elise Jakhelln

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.