Fremtind

Nordmenn sier ja til å reparere

Del
Mange ønsker å få sin ødelagte mobil reparert fremfor å få den erstattet med en ny. Enda flere vil reparere når de får vite hvor mye CO2-utslipp de sparer fremfor å få ny.
Ny undersøkelse viser at nordmenn er klimabevisste og ønsker å bidra til å redusere utslipp. Foto: Fremtind.
Ny undersøkelse viser at nordmenn er klimabevisste og ønsker å bidra til å redusere utslipp. Foto: Fremtind.

I en undersøkelse Respons analyse har gjennomført for Fremtind Forsikring oppgir 75 prosent at de i noen eller stor grad er villig å få mobiltelefonen sin reparert fremfor å få ny, om den blir skadet og skaden meldes til forsikringsselskapet.

Når respondentene blir informert om hvor mye C02-utslipp som spares ved å reparere mobiltelefoner fremfor å erstatte med ny, oppgir hele 84 prosent at de ønsker å reparere.

– Dette viser både at nordmenn er klimabevisste og at ønsket om å bidra til å redusere utslipp er stort. Samtidig viser det hvor viktig informasjon og kunnskap er for at vi kan ta gode og grønnere valg, sier Hanne Iversen Rye, leder for bærekraft i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.


Reduserer utslippet med 80 prosent

Fremtinds beregninger tilsier at produksjon av én smarttelefon medfører et utslipp på 110 kg C02. Ved å reparere reduseres utslippet med hele 88 kg C02 per telefon.

– Vårt mål er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene, om lag 40 000 hvert år. Klarer vi det, vil vi redusere klimaavtrykket med 3500 tonn C02 hvert år. Det tilsvarer 40 000 flyturer fra Oslo til Bergen, sier Rye.

Fremtind får inn om lag 50.000 skadesaker på mobiler hvert år. Veksten i antall mobilskader er eksplosiv, med nær en dobling de siste fem årene.

– Vi skal bidra til lavere klimautslipp og reparere flest mulig mobiler. Samtidig skal kundene få tilbake mobilen i den samme tilstanden den var i før skaden. Da kan vi også holde pris på forsikring og egenandel nede, sier Rye.


Bruk og kast-mentalitet er ut

50 prosent av de spurte mellom 25 og 34 år oppgir at de i stor grad villige til å reparere, og med kunnskap om utslipp øker dette til 66 prosent. Størst økning i villigheten til å reparere, når de får kunnskap om utslippsreduksjoner, finner vi blant:

  • Kvinner. Fra 44 til 63 prosent som oppgir at de i stor grad er villige til å reparere.
  • De over 65 år. Fra 33 til 53 prosent som oppgir at de i stor grad er villige til å reparere.
  • Innbyggerne i Troms og Finnmark. Fra 62 til 83 prosent blant de som i noen eller stor grad er villige til å reparere.

I fjor satte Fremtind seg mål om å reparere 80 prosent av mobilskadene som blir meldt inn. Noen skader vil ikke være mulige å reparere, for eksempel om telefonen er stjålet, skadene er for omfattende eller mobilen ligger på havets bunn.

– Vi har allerede nådd en reparasjonsandel på 75 prosent. Vi ser at den generelle bruk og kast-mentaliteten er på vei ut. Folk ønsker å ta bærekraftige valg i hverdagen og det blir tatt godt imot at vi reparerer fremfor å erstatte med ny telefon, sier Rye.

Vi går med livet i lomma

De som oppgir at de ikke eller i liten grad ønsker å reparere, selv etter de har fått kunnskap om utslippsreduksjoner, oppgir følgende som årsak:

  • Halvparten (49 prosent) oppgir at de avhengige av mobilen hver eneste dag
  • 35 prosent oppgir at det tar for lang tid å reparere
  • Nær 1 av 4 (24 prosent) oppgir at forsikringen deres lover dem ny mobiltelefon ved skade
  • Vel 1 av 5 (21 prosent) oppgir at de vil ha ny telefon
  • 14 prosent oppgir at det ikke er viktig å bidra til å redusere utslipp

– Vi går med livet i lomma og bruker mobilen til alt. Dette forteller oss hvor viktig det er at reparasjon går så raskt som mulig, og at vi inngår gode avtaler med de som reparerer mobiler, sier Rye.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ny undersøkelse viser at nordmenn er klimabevisste og ønsker å bidra til å redusere utslipp. Foto: Fremtind.
Ny undersøkelse viser at nordmenn er klimabevisste og ønsker å bidra til å redusere utslipp. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Leder bærekraft i Fremtind, Hanne Iversen Rye. Foto: Fremtind.
Leder bærekraft i Fremtind, Hanne Iversen Rye. Foto: Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye