Nordmenn rømmer til sydenvarmen – Sterkest vekst i nord

Færre planla sommerferien i god tid i år, noe som gir et uvanlig rush av reisebestillinger i juli. Reiseselskapet TUI melder om 34 % vekst i feriebestillinger for hele landet, med vekst fra samtlige regionale flyplasser i Norge der nordlendinger skiller seg ut som de med størst reiselyst akkurat nå.

- Det er ingen tvil om at mange har gitt opp håpet om enda en tropesommer i Norge, og unormalt mange vil nå sikre seg sol og varme i sydligere strøk. Trenden gjelder for hele Norge og vi ser at det er pris som er drivende for ferievalget, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.

Feriesøk på mobil i arbeidstiden

Statistikk fra TUI viser at nordmenn søker etter feriekupp hele døgnet, både mens de er på jobb og om kvelden, og flest kjøp gjøres på søndager. Søkene på mobil vokser særlig og 60% av TUIs nettbesøk gjøres på mobil.

Restplasser

I disse dager er det særlig restplasser det søkes etter, det er reiser med avreise innen 6 uker.

- Dersom man ønsker å reise i sommer så er det fortsatt mulig å gjøre et godt feriekjøp hos oss. For å få mest mulig sol for pengene anbefaler jeg at man er fleksibel på avreisedato og at man ikke låser seg til en spesifikk destinasjon, sier Aspengren.

Kald og regntung juni har satt fart på feriebestillingene for hele landet. Her er en oversikt over prosentvis vekst sammenlignet med samme periode i 2018, samt mest populære destinasjoner akkurat nå. Sterkest vekst ser man til særlig prisgunstige destinasjoner som Bulgaria og Tyrkia.

Økning i antall feriebestillinger fra landets største lufthavner:

1. Tromsø +192%
  2. Haugesund +86%
  3. Bodø +81%
  4. Bergen + 74 %
  5. Stavanger + 52%
  6. Trondheim +32%
  7. Oslo +19%

Reiser fra Tromsø Lufthavn

Samlet vekst på 192% sammenlignet med samme periode i fjor

Mest populære destinasjoner den siste uken:

1. Kreta

3. Larnaca

Reiser fra Oslo Lufthavn

Samlet vekst på 19 % sammenlignet med samme periode i fjor

Mest populære destinasjoner den siste uken:

1. Sicilia
  2. Istria i Kroatia
  3. Mallorca

Blue Star Euphoria - TUI Norge

Nyhet: TUI lanserer tre nye eksotiske destinasjoner i vinter13.9.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Tall fra reiseselskapet TUI viser at etterspørselen etter reiser til sol og strand i vinter er opp 15 % sammenlignet med samme periode i fjor, en stor andel av denne veksten er til såkalte eksotiske destinasjoner. I takt med den økte etterspørselen lanserer TUI nå pakkereiser til tre nye vinterdestinasjoner; Da Nang i Vietnam, Doha i Qatar, samt det som sies å være Karibiens mest fargerike destinasjon, Curaçao.

TUI trapper opp kampen mot plastikk6.9.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Økning av mengden plastavfall er en av våre mest alvorlige globale miljøtrusler. I 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet dersom ingenting blir gjort. Kampen mot plast starter på land. I fjor ryddet TUI-ansatte og kunder plast fra 52 strender, tilsvarende avstanden mellom Akershus Festning og Tønsberg, som en del av TUIs miljøarbeid. Nå tar TUI neste skritt for å redusere engangsplast, blant annet et enda tettere samarbeid med hoteller og investering i nye prosjekter fra selskapets veldedige organisasjon.