Nordmenn ønsker sunnere mat langs veien

Halvparten av alle nordmenn ønsker et sunnere mattilbud langs veien, viser en undersøkelse utført av YouGov på oppdrag for Circle K. Det vil Circle K gjøre noe med. En sunnhetsavtale med Helsedirektoratet og en dobling av ladestasjoner er to milepæler for stasjonskjedens ambisjon om å lede det grønne skiftet langs norske veier.
Halvparten av alle nordmenn ønsker et sunnere mattilbud langs veien, viser en
undersøkelse utført av YouGov på oppdrag for Circle K.

– Folk handler mat ute i mye høyere takt enn før, og undersøkelser viser at de forventer et større og mer variert mattilbud. I dag får vi flere spørsmål om næringsinnholdet i maten vi selger, enn tekniske spørsmål om bilen de kjører, sier Einar Valbjørn Heisum, daglig leder ved Circle K på Økern i Oslo.

Ny teknologi og endringer i preferanser og levesett har satt tydelige spor langs norske veier. Ifølge Norske Spisefakta 2018 stopper godt over 800 000 mennesker på en bensinstasjon for å kjøpe mat, og forventningene til menyen er høyere, grønnere og sunnere enn før.

Nordmenn ønsker seg sunnere og grønnere alternativer

Daglig leder Einar Valbjørn Heisum på Økern i Oslo har drevet bensinstasjon i mange år, og forteller om nye tider i bransjen. Selv om pølsedisken fortsatt har livets rett, bekrefter han at flere er opptatt av hva de spiser.

Halvparten av alle nordmenn ønsker et sunnere og grønnere mattilbud langs veien, og nesten 4 av 10 (37 %) oppgir at de synes det er for vanskelig å velge sunne alternativer når de handler på bensinstasjoner i dag. Det skal stasjonskjeden endre på.

– Vi forblir et viktig stoppested langs norske veier, og alle som besøker oss på Økern skal oppleve at det vi tilbyr i dag er dramatisk annerledes enn for bare noen få år siden. I tillegg til at vi har langt flere sunnere alternativer i dag enn tidligere har vi også mye mer fokus på å tilby et konsept som faller i smak hos alle. Enten det er produkter som tar hensyn til allergikere, produkter uten svinekjøtt eller alternativer for vegetarianere og veganer, sier Heisum.

– Mange er også av den oppfatning at salater kun er forbeholdt kvinner, men det er gøy å se at vårt nye konsept favner alle, og at selv gutta velger salat fremfor ostepølse når man blir tilbudt et bredt og fresht utvalg, avslutter Heisum.

Sunnhetsavtale med Helsedirektoratet

Mer enn 1 av 3 nordmenn (35 %) sier de helst stopper ved en bensinstasjon når de skal handle mat langs veien, og det er kun dagligvareforretningen som er et mer populært stoppested (41 %).

– Som bensinstasjon står vi i en særstilling langs veien, fordi vi er åpne store deler av døgnet og tilbyr mat som dekker alle behov. I 2018 signerte vi en intensjonsavtale med Helsedirektoratet om å tilby mat med mindre sukker, salt og fett. Startskuddet for denne satsningen i 2019 var et eget frokosttilbud, med sunn og næringsrik mat til bilister over hele landet, sier Ann Helen Våge, markedsdirektør i Circle K.

Circle K har utvidet varesortimentet med sunnere matvarer som salater, fiskeburgere, vegetarburger og smoothies. I tillegg videreutvikles en rekke populære matretter for å få ned mengden salt, sukker og fett.

–Vår ambisjon er å ha det sunneste alternativet langs veien med bærekraftig energi til folk og kjøretøy. Derfor dobler Circle K antall ladestasjoner innen det neste halvannet året. Vi bygger om stasjonene slik at de som besøker oss får et enda hyggeligere sted å oppholde seg. Og vi styrker våre mattilbud, slik at de blir mer familievennlige og varierte – fra sunne energipakker til snacks og lørdagskos, avslutter Våge.

Undersøkelsen ble utført av YouGov på vegne av Circle K i perioden 16/1 – 29/1 2019.

FAKTABOKS:

Eksempler på endringer i Circle K-menyen:

• Byttet leverandør av hamburgerbrød, og utvidet med grovt alternativ. Kundene får nå 21 % mindre hamburgerbrød med en samlet saltreduksjon på hele 1 660 kg pr år
  • Redusert fettinnholdet i hamburgerne med 12,5 % ved bytte til rå burgere
  • Byttet ut pølsebrød, med grovt alternativ og mindre brød til wienerpølsene. Inneholder 35 % mindre salt enn det forrige pølsebrødet.
  • Selger kokt skinke av høyere kvalitet og redusert saltmengden med 30 prosent
  • Byttet fra standard grove baguetter til grove surdeigsbaguetter og redusert saltmengden med 20 kg pr år

Halvparten av alle nordmenn ønsker et sunnere mattilbud langs veien, viser en
undersøkelse utført av YouGov på oppdrag for Circle K.

Vi var tidligere eid av Statoil ASA, skilt ut som eget selskap på børs i 2010 og kjøpt opp av Alimentation Couche-Tard Inc. (ACT) i 2012. Vi het tidligere Statoil Fuel & Retail Norge AS, men som følge av eierskifte endret vi selskapsnavn til Circle K Norge i april 2016.

Statoil-stasjonene ble merket om til Circle K fra mai 2016 til mai 2017 i forbindelse med at Couche-Tard samler alle sine convenience-virksomheter under det globale merkenavnet Circle K.

Vi har vært i det norske markedet siden 1920 (MIL) og siden det operert under ulike merkenavn; - MIL, BP, Norol, Statoil og nå Circle K. Selskapet har dermed vært med på en reise fra å være bensinstasjoner med bilservice til nå å være energistasjoner for bil og de reisende gjennom også vårt stadig økende tilbud innen convenience.

Circle K Norge driver 469 drivstoffutsalg i Norge hvorav 284 er fullservice bensinstasjoner og butikker. Vi har også en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.

Vår visjon er å bli den foretrukne destinasjonen for servicehandel og drivstoff. Vårt kundeløfte er «Take it Easy» og vår oppgave er å gjør kundens liv litt enklere hver eneste dag.

Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet. Servicekontoret for Circle K Norge ligger i Oslo. Circle K er markedsleder og ledende innen vår bransje i Norge.