Nordmenn mer bekymret for stress enn for brann

Nær 1 million nordmenn er mest bekymret for høyt stressnivå og dårlig stemning i jula. Til sammenlikning er snaue 190 000 mest bekymret for å glemme å slukke stearinlys.

Therese Nielsen, foto: Fremtind

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.

– Jeg anbefaler nordmenn å fokusere mer på stearinlysene. Statistikken vår viser at det er tre ganger så stor risiko for brann som starter med stearinlys i desember enn i resten av året. Pass på at det alltid er noen i rommet når det brennes lys, og at de holdes unna gardiner og store mansjetter, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Undersøkelsen viser at det er noen flere menn enn kvinner som er bekymret for å glemme å slukke stearinlys.

Mer redd for ødelagt julemat enn komfyrbrann

Kun 81.000 nordmenn er bekymret for brann i forbindelse med matlaging i jula. Til sammenligning er over 115.000 nordmenn redd for at julematen skal bli ødelagt, og her er det nesten dobbelt så mange menn som kvinner som er bekymret. Det er også flere menn enn kvinner som er bekymret for brann i forbindelse med matlaging på komfyren.

- Dette henger litt sammen. Matlaging krever fokus både for å bli vellykket og for å ikke skape brannrisiko, forteller skadeforebyggeren. – Så det er fornuftig å la kokken få fritak for et par andre oppgaver så lenge platene står på.

Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap viser at hele 45 prosent av alle brannutrykninger til boliger i fjor skyldtes matlaging på komfyren. I 2018 startet 55 prosent av alle boligbranner på kjøkkenet, og i blokkleiligheter startet nesten 75 prosent på kjøkkenet.

- Vi har ikke spurt om hvem som lager maten. Så om mannfolka har prestasjonsangst eller ikke stoler på partneren sin er vi ikke sikre på, sier Nielsen.

Menn bekymret for kø – kvinner for å kollidere

Over en million nordmenn skal ut og kjøre i julen, og kvinner er betydelig mer redd for glatte veier og vanskelige kjøreforhold enn menn. De er også mer bekymret for å kollidere enn det menn er.

- Menn derimot er mer bekymret for ting som kan sinke dem på veien, som kø, stengte veier og utålmodige barn. Det er mulig å tolke dette som at de er mest opptatt av å komme frem, enn å komme trygt frem, sier Nielsen.

Med mange biler på veiene samtidig blir det naturligvis mer kø og større risiko for ulykker.

- Ro ned, la mobilen ligge når du kjører og husk å beregne litt ekstra tid når du skal ut og kjøre i julen, sier Nielsen.

- Oppsummert ser det ut som at menn har flere bekymringer enn kvinner i julen, spesielt når det kommer til hva som skjer på kjøkkenet, avslutter skadeforebyggeren.

Therese Nielsen, foto: Fremtind
Køkjøring, foto: Pixabay