Nordmenn koste seg til ny Vipps-rekord på 17. mai

2,5 millioner gjennomførte transaksjoner 17. mai betyr ny Vipps-rekord. - Aldri har så mange nordmenn betalt med Vipps i løpet av ett døgn for å gjøre dagen sin litt enklere, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

For første gang på tre år kunne Norge endelig feire nasjonaldagen igjen på tradisjonelt vis med barnetog, ubegrenset is-spising og folksomme restaurantbesøk. Ifølge Vipps-sjef Garborg ser det ut som om nordmenn har kost seg på nasjonaldagen.
- Vi betalte med Vipps til venner, bedrifter, restauranter, lag og foreninger og sendte pengegaver som aldri før. Til sammen ble det gjennomført 2 504 000 Vipps-transaksjoner i løpet av 17. mai, sier Garborg.

Han peker på to hovedgrunner til hvorfor han tror så mange nordmenn valgte å betale med Vipps på 17. Mai.
- For det første er det veldig, veldig enkelt for 4,2 millioner Vipps-brukere. De fleste korps, lag og foreninger som selger brus, is og kaker på skolearrangementer oppfordrer folk til å betale med Vippsnummer. Med god merking og synlige QR-koder går det enda raskere unna, og man unngår kø både i skolegården og på serveringssteder, sier Garborg.

- Vipps handler også om trygghet. 17. mai er en dag med store folkemengder og mye farting. I stedet for å ta med lommeboken ut, legger folk betalingskortene sine inn i appen og betaler med Vipps. Dermed holder det å ta med mobilen, og dagen blir litt tryggere.

Også 17. mai 2019 satte Vipps ny transaksjonsrekord. Den gangen betalte nordmenn med Vipps 1 069 770 ganger.
- Vipps-bruken har økt kraftig i løpet av de tre siste årene. TV-aksjonen, Black Friday og julehandel har gitt nye rekorder på løpende bånd. Det er litt gøy at 17. mai igjen troner på toppen, og det sier kanskje litt om hvor mye nordmenn har sett fram til å igjen feire nasjonaldagen, sier Garborg.

Bildetekst: Vipps-sjef Rune Garborg foran en av de mange Vipps-QR-kodene som ble brukt 17. mai. - 2,5 millioner transaksjoner i løpet av ett døgn er ny Vipps-rekrod, sier Garbrog.