Nordmenn har rekordhøye forventninger til boligmarkedet

Sterk tro på boligprisoppgang sender NBBLs boligmarkedsbarometer opp til 18,9 i januar. Nordmenns forventninger til boligmarkedet er dermed på det høyeste nivået siden målingene startet i mars 2018.
Til tross for sterk optimisme blant nordmenn, tror sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes på svak vekst i boligprisene fremover.

Nye tall fra NBBLs månedlige forventningsbarometer viser at andelen som tror på stigende boligpriser øker fra 46 prosent i desember til 55 prosent i januar. Troen på stigende boligpriser er jevnt over høy over hele landet, men er sterkest i hovedstaden.

– Stigende boligprisforventninger og det faktum at stadig færre tror på renteoppgang indikerer økt press i boligmarkedet, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Videre tror stadig flere at rentetoppen nå er nådd.

– Andelen som tror på renteøkning har falt fra 63 til 55 prosent den siste måneden, og ligger langt nivået ved inngangen til fjoråret når åtte av ti forventet renteoppgang, sier Bjerknes.

NBBL spår svak vekst

Boligmarkedsbarometeret gir en god indikasjon på temperaturen i boligmarkedet og 2016/17 viste hvor vanskelig det er å forutsi hvordan psykologien kan påvirke svingningene i boligmarkedet. Nå er det imidlertid tegn til at veksten i norsk økonomi dempes.

– Det er slett ingen krise, men svakere utvikling internasjonalt demper også veksten her hjemme. I tillegg vil fundamentale forhold som fjorårets renteoppgang, høy boligbyggingen og et «sikkerhetsnett» i form av boliglånsforskriften sannsynligvis dempe boligmarkedet og holde prisveksten i sjakk gjennom 2020.

Boligmarkedsbarometeret

Hvis du vil se dette innholdet fra nbblumbraco.azurewebsites.net, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Fakta om boligmarkedsbarometeret

Undersøkelsen er gjennomført av Opinion AS på et landsrepresentativt utvalg 18 år+, med 1000 respondenter. Data er vektet på kjønn, alder og geografi for å gjenspeile sammensetningen i befolkningen. Resultatene på de tre enkeltspørsmålene må tolkes innenfor feilmarginer på +/- 1,4-3,1 prosentpoeng. Målingen er gjennomført i perioden 14.-20. januar. Samme spørsmålsbatteri vil stilles hver måned.

Barometeret beregnes etter følgende metode:

Q1 = Netto antall som forventer litt eller mye høyere boligpriser minus netto antall som forventer litt eller mye lavere boligpriser

Q2 = Netto antall som forventer litt eller mye lavere boliglånsrente minus netto antall som forventer litt eller mye høyere boliglånsrente

Q3 = Netto antall som i ganske eller svært liten grad er bekymret for å miste jobben minus netto antall som ganske eller svært stor grad er redd for å miste jobben

Boligmarkedsbarometeret = (Q1+Q2+Q3)/3

Beregning inneværende måned = (47,1-50,0+59,7) / 3 = 18,9