Nordmenn handler som aldri før: Rekordhandel under Black week

Omsetningen i netthandelen med Vipps øker med over 160 prosent hittil i årets Black week sammenlignet med samme periode i fjor. Til tross for pandemien øker også omsetningen fra kortbruk (BankAxept) i butikkene med 22 prosent.

I tillegg til generelt økt netthandel blant nordmenn, tilbyr godt over dobbelt så mange nettbutikker Vipps som betalingsmiddel i år. Flere og flere velger også Vipps ved utsjekk. Dette gir en høyere vekst for Vipps i netthandelen enn alternative betalingsmetoder.

-  Vi forventet både en sterk oppsving i netthandelen, og økt bruk av Vipps i nettbutikkene under årets Black week. Vi har vært ekstra spente på handelen i fysiske butikker og om den ville bli påvirket av anbefalinger om å holde seg mer hjemme. Det ser ut til at handelen i butikkene har vært jevnt høy hele uka, og fordelt mer utover enn Black week i fjor. Det er en god indikasjon på at butikkene har lagt til rette for trygg handel, og at kundene har tatt oppfordringen om å besøke butikkene på litt andre tidspunkter enn vanlig, sier Vegar Heir i Vipps.

Forventer all-time-high
Fortsetter veksten i netthandelen i samme takt, vil netthandelen med Vipps nå et nytt klimaks og gi ny rekord under Black Friday, 27. november. Vipps gir løpende oppdateringer over helgen.

Oppdaterte tall på kortbruk i fysiske butikker for hele Black week er klare i løpet av mandag.

Pressevakt:
Hege Steinsland
hege.steinsland@vipps.no

Over 3,8 millioner nordmenn har nå lastet ned Vipps.

Følg saker fra Vipps

Siste saker fra Vipps