Nordmenn frykter ikke renten

Folk flest har et avslappet forhold til gjelden sin, og ser uten bekymring på en mulig renteoppgang. Samtidig svarer 14 prosent at en oppgang på 1-3 prosentpoeng vil bli by på utfordringer for privatøkonomien.

Det kommer fram i en undersøkelse som Norfakta har gjennomført for Bank2. 79 prosent av de spurte svarer at de aldri eller sjelden bekymrer seg for gjelda si, og 66 prosent svarer at en renteøkning på 1-3 prosent i liten grad vil by på utfordringer i husholdningens privatøkonomi.

8 av 10 bekymringsløse
Mennesker i alderen 30-44 år bekymrer seg noe mer for en fremtidig renteoppgang enn andre, og kvinner er noe mer bekymret enn menn. I tillegg viser undersøkelsen at mennesker bosatt i Midt-Norge er mest bekymret for en renteøkning, mens sørlendingene har et mest avslappet forhold til renten.
Kun 8 prosent av sørlendingene svarer at en oppgang på 1-3 prosent vil by på utfordringer, mens 19 prosent av de spurte i Midt-Norge svarer det samme.

Noen faller utenfor
– Denne undersøkelsen viser at folk flest er komfortable med sitt eget gjeldsnivå, og bekymrer seg lite for renten. Det er egentlig ikke veldig overraskende. Økonomien blant norske husholdninger er god, og renten er historisk lav, sier administrerende direktør i Bank2, Raimond Pettersen.
Likevel er det noen som faller utenfor, og Pettersen mener det kan være ekstra vanskelig å være blant dem som sliter med økonomien når folk flest er uten bekymringer.
– Det er 8 prosent som svarer at de er bekymret for størrelsen på sitt eget lån, og 14 prosent svarer at en renteoppgang vil by på ganske eller meget store utfordringer. Vi vet jo at renten ikke kan holde seg på dagens nivå i all framtid, og en slik bekymring kan være tung å bære for mange. Det er nok også en del som kan føle at de har mislyktes når de ser den bekymringsløsheten som omgir dem. Økonomiske problemer er dessverre ofte forbundet med skam for den det gjelder, sier han.

Veien tilbake
Pettersen mener at de som lever med store bekymringer for sin egen økonomi bør forsøke å ta noen grep for å bedre situasjonen.
– Mange blir nok motløse og har problemer med å ta de nødvendige grepene som må til. Andre opplever at fortiden legger hinder i veien for en bedre økonomi i fremtiden, sier han, og viser til at mennesker med betalingsanmerkninger og misligholdt gjeld ofte har problemer med å skaffe seg lån.
– Dette fører dessverre til at mange opplever å slite med dyre smålån, ubetalte regninger, inkassokrav og strafferenter, sier han.
Bank2 har spesialisert seg på refinansiering av gjeld, og ønsker å hjelpe mennesker som har havnet i slike situasjoner tilbake på rett spor.
– Det er lett å tråkke feil og oppleve økonomisk motgang, men vi mener at slik motgang bør være midlertidig. Mens ordinære banker legger stor vekt på kundens fortid, ser vi først og fremst på betalingsevnen og viljen. Ved å samle smålån til ett lån som for eksempel legges på toppen av et boliglån med sikkerhet i eiendommen, gir vi kunden bedre oversikt, lavere kostnader og en mer forutsigbar økonomisk situasjon. På den måten kan kunden bli økonomisk friskmeldt, bli kvitt betalingsanmerkninger og slippe bekymringer for økonomien, sier Pettersen.

Tusen respondenter i et landsrepresentivt utvalg har deltatt i undersøkelsen. Intervjuene er foretatt via telefon.

For ytterligere informasjon kontakt:

Bank2 v/ Raimond Pettersen, 99 00 42 50, eller rp@bank2.no.

Raimond Pettersen, adm dir Bank2