Nordmenn følger ikke servicen, får motortrøbbel på bilferie

Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. Forsikringsselskapet If får alene inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden.

For dårlig oppfølging av serviceintervaller og oljeskift gjør at mange nordmenn får alvorlig motortrøbbel på Autobahn i Tyskland, ifølge forsikringsselskapet If. (Foto: If) Foto: If

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If.

Hver femte bil i Norge er forsikret i If, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Problemer allerede i Sverige

Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.

Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig.

I løpet av sommeren får If vanligvis inn rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.

I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.

– If er Nordens største forsikringsselskap, så biltrøbbel i Norden ser vi derfor på som «innenriksskader», sier Clementz.

Han er spent på om svak norsk krone vil føre til at mange dropper bilferie til Europa i sommer og legge den til Norge i stedet.

– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur, sier Clementz.

Dramatisk på Autobahn

For utenlandsfarerne: Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Clementz.

Bilberging og veihjelp i Europa er inkludert i forsikringene til norske forsikringsselskapene, med en egenandel på noen hundrelapper. Hos If er egenandelen 500 kroner, og påvirker ikke bonusen.

Tips før turen

• Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei.
  • Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.
  • Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.
  • I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)