Nordmenn fikler i bilkø

Denne sommeren er det stor fare for lange bilkøer og uoppmerksomme sjåfører på norske veier. Vi spiser og drikker, de unge sender SMS og snap, og menn er ivrige på å kjøre forbi.

22 prosent av sjåførene mellom 24 og 44 år leser og sender SMS når de sitter bak rattet i bilkø. Over 12 prosent av sjåførene under 23 oppgir at de tar snap mens du sitter i kø.

Det viser en undersøkelse gjennomført av Respons analyse på oppdrag for Fremtind.

- Mobilen er den nye fyllekjøringen, og vi vet at fikling med mobilen er en hyppig kilde til store og små trafikkulykker, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- La mobilen ligge mens du kjører. Pass på at du kobler til bluetooth før du kjører og gjør deg ferdig med tasting. Ikke snap, ikke skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.

Spiser og drikker bak rattet

4 av 10 oppgir at de spiser og drikker mens de sitter bak rattet i kø.

- På langtur kan det være smart å holde blodsukkeret ved like. Du blir fort mer tålmodig i køen, men pass på bilen foran og hold flyten i køen, sier Nielsen.

Hold din plass i køen

Nesten dobbelt så mange menn som kvinner kjører forbi når det er kø. 10 prosent menn oppgir dette, mot 6 prosent kvinner.

- Vi oppfordrer folk til å holde sin plass i køen. Du vil nødig være den som skaper farlige situasjoner. Som regel gjør du bare køen enda lenger ved å prøve raske løsninger for deg selv, sier Nielsen.

Jo høyere inntekt, jo flere forbikjøringer.

- Dette henger sammen med kjøredata fra smart bilforsikring. Her ser vi at de med høyest inntekt oftere kjører i høye hastigheter, eller råkjører som noen kaller det, enn de med lavere inntekt, sier Nielsen.

Frykter ulykkestallene vil øke

Hver sommer registrerer forsikringsbransjen nær 100.000 bilskader (materielle skader på personbiler) på norske veier. De siste tre somrene, 2017, 2018 og 2019, har forsikringsbransjen registrert over 282.000 bilskader til nesten 5,3 milliarder kroner.

- Vi har grunn til å frykte at ulykkestallene vil øke. Grunnet koronasituasjonen og myndighetenes anbefalinger om å ikke reise utenlands tyder alt på at norske veier i sommer blir fulle av reiseglade bilister. Derfor oppfordrer vi alle til å holde farten og blodsukkeret stabilt, og se på bilturen som en del av ferien, avslutter Nielsen.

Skadeforebygger Therese Nielsen