Nordmenn feiret gjenåpning: Kraftig økning i korttransaksjoner på bar

Jubelen sto i tak da det var klart at Norge åpnet opp igjen lørdag 25. september, og tall fra BankAxept og Vipps viser at vi feiret for fullt. Antall korttransaksjoner på barer i Norge økte med 200 prosent sammenlignet med samme helg i fjor, og 15 prosent sammenlignet med 2019.

− Utelivet er tilbake, og tallene våre viser helt tydelig at mange har vært ute og feiret i helgen, sier kommersiell leder i Vipps Vegar Heir.

Når restriksjonene nå er borte er det fritt frem for å gå tilbake til «gamle måter» for å servere kundene, samtidig har mange nå vent seg til nye måter å betale på. QR-koder som gjør at gjestene kan bestille mat og drikke enkelt selv har blitt fast inventar mange steder, og er trolig kommet for å bli. Selv om det nå var åpent for å bestille rett i baren var det fortsatt mange kjøp som ble gjennomført med QR også gjenåpningshelgen.

− Gjester får bestilt og betalt raskere, og serveringsstedet får høyere effektivitet. Den forenklingen er det mange som setter pris på, og dette tror vi er kommet for å bli, avslutter Vegar Heir.