Nordmenn er for sløve på sosiale medier

Sosiale medier har blitt en av nettsvindlernes favorittmåter å gjøre deg til mål for svindel. Du bør jevnlig tenke over hva du deler og sjekke innstillingene dine, minner sikkerhetsekspert om i forbindelse med Nasjonal sikkerhetsmåned.

PERSONVERN: – Du bør være spesielt oppmerksom på at standardinnstillingene for personvern og sikkerhet ikke beskytter tilstrekkelig, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke

– Sosiale medier er en enkel måte å dele informasjon og få kontakt med andre, men det er viktig å være klar over at det også er en enkel måte for svindlere å samle informasjon, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe, som er en del av IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

Oktober er Nasjonal sikkerhetsmåned i land over hele verden, også i Norge. I forbindelse med Nasjonal sikkerhetsmåned, tilbyr KnowBe4 et nettkurs om mulige svindelmetoder gjennom sosiale medier.

– IT-sikkerhetsarbeid er viktig gjennom hele året. Samtidig er det fint at Nasjonal sikkerhetsmåned fungerer som en årlig læringsarena, der vi deler erfaringer og utfordrer hverandre til å bli bedre. Oktober har utviklet seg til å bli en måned preget av IT-sikkerhetsopplysning og en nasjonal dugnadsånd, sier Roer.

– Florerer med falske profiler

I KnowBe4s nettkurs gjennomgås tre situasjoner du kan møte på gjennom sosiale medier. Den første handler om konsekvenser ved nedlastninger, den andre om konsekvenser ved deling av informasjon i sosiale medier, og den tredje omhandler det å knytte forbindelser og bygge nettverk i sosiale medier.

– Du bør være spesielt oppmerksom på at standardinnstillingene for personvern og sikkerhet ikke beskytter tilstrekkelig. Disse bør du derfor gå gjennom og oppdatere, og skru av for eksempel geotagging som oppgir hvor du befinner deg, sier Kai Roer.

– Mange arbeidsgivere har egne retningslinjer for bruk av sosiale medier, og det er viktig å gjøre seg kjent med disse. Det er også viktig å være klar over at det florerer med falske profiler. En kontaktforespørsel på LinkedIn fra noen som ser ut til å jobbe i samme selskap som deg, eller hos en kunde eller leverandør, kan være falsk selv om den ser reell ut, sier Roer.

10 tips for økt sikkerhet ved bruk av sosiale medier:

1. Ikke stol på uventede meldinger eller lenker du mottar i sosiale medier.
  2. Last ned og installer programvarer kun fra bekreftede kilder.
  3. Gå gjennom og oppdater sikkerhets- og personverninnstillinger i sosiale medier jevnlig.
  4. Slå av geotagging i sosiale medier.
  5. Pass på hva du deler med andre. Del bare med tiltenkte seere.
  6. Vær forsiktig med kontaktforespørsler. Ikke godta slike blindt.
  7. Ikke anta at alle profiler er reelle. Hvis du blir mistenksom, kan du bekrefte ved å ta kontakt gjennom andre kanaler.
  8. Se gjennom og fjern unødvendige forbindelser jevnlig.
  9. Ikke bruk sosiale medier til å sende sensitiv eller konfidensiell informasjon.
  10. Gjør deg kjent med din arbeidsgivers retningslinjer for sosiale medier og sikkerhet.

Kilde: KnowBe4/CLTRe

Lenke til KnowBe4s sosiale medier-nettkurs: https://training.knowbe4.com/modstore/view/71970510-f7b1-4f24-ad5c-567f7dd181a6/no-no

KONTAKTFORESPØRSEL: Vær forsiktig med kontaktforespørsler og ikke anta at alle profiler er reelle. Hvis du blir mistenksom, kan du bekrefte ved å ta kontakt gjennom andre kanaler, anbefaler KnowBe4. Foto: KnowBe4
VÆR KRITISK: Ikke stol på uventede meldinger eller lenker du mottar i sosiale medier. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det, minner KnowBe4 om. Foto: KnowBe4

IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 har etablert et eget forskningssenter i Oslo, Knowbe4 Research. Kai Roer er forskningssjef ved senteret.

Knowbe4 Research skal forske på sikkerhetskultur, risiko, menneskelig atferd og hvordan atferd påvirker sikkerheten. Målet  er å finne ut mer om hva som må til for å redusere sikkerhetsrisikoen mennesker utgjør i en organisasjon.

KnowBe4 er en ledende leverandør av opplæring i IT-sikkerhet, og brukes av mer enn 35 000 organisasjoner over hele verden. Våren 2019 kjøpte de det norske selskapet CLTRe, som forsker på sikkerhetskultur. Nå er CLTRe blitt til KnowBe4 Research.

Forskningssenteret jobber uavhengig av KnowBe4s andre enheter og har som mål at forskningsfunnene skal komme hele IT-sikkerhetsbransjen til gode, ikke kun KnowBe4 og selskapets kunder.