Ferratum Group

Nordmenn bruker minst i Norden på julegaver

Norge bruker i gjennomsnitt 12.6% av månedslønnen på julegaver, tilsvarende 8000kr. Dette er lavest av alle land i Norden.

Ferratum Group har nylig gjennomført en undersøkelse om kjøpsatferd i forbindelse med julesesongen. 14,205 husholdninger fra 21 land deltok i undersøkelsen som gjør den til en av verdens mest omfattende forbrukeratferdsstudier. Undersøkelsen kartla trender innen pengebruk, gavekategorier og netthandel.

Norge bruker minst

Funn fra studiet viser blant annet at Norge bruker i gjennomsnitt 12.6% av månedslønnen sin på julegaver, tilsvarende 8000kr. Dette er lavest av alle land i Norden og nest lavest av landene som deltok i undersøkelsen. Kun Nederland brukte mindre med 9.4%. Til sammenligning bruker Sverige 19.6% og Danmark 19.9%.

Landene som bruker mest penger på julegaver i forhold til inntekt er Storbritannia, Slovakia og Australia.

Netthandel

Netthandel har blitt en populær trend de siste årene, og i år forventes det at 25% av nordmenn og svensker handler julegavene sine på nett. Det er 3.4% over gjennomsnittet som ligger på 21.6%.

Myke pakker mest populært

Klær topper listen over den mest populære julegaven i Norge. Sverige, derimot bruker mest penger på bøker til jul (25.5%) og Danmark bruker mest penger på leker og spill (25.8%).

De mest populære julegavene i Norge er:

• Klær (27.5%)
  • Velvære-artikler (17.4%)
  • Leker og spill (11.6%)
  • Bøker (11.6%)
  • Forbrukerelektronikk (10.1%)

Ferratum Group

Ferratum Group er en pioner innen finansteknologi og mobile lån oppført i Prime Standard på Frankfurt-børs. Ferratum tilbyr kunder en rask og enkel vei til mobile lån og banktjenester for kunder og bedrifter. Under ledelse av grunnleggeren Jorma Jokela har Ferratum utviklet seg raskt siden oppstart i 2005. Gruppen har 1.2 millioner kunder som tidligere har mottatt ett eller flere lån og 3.5 millioner bruker i sin database totalt. Ferratum er representer i 22 markeder i Europa, Australia, New Zealand og Canada.

Ville Paija

Tlf: +358 20 741 1611

ville.paija@ferratum.com

Pernille Stensli

Leidar Consulting

pernille.stensli@leidar.com

Om Ferratum Group

Følg pressemeldinger fra Ferratum Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ferratum Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ferratum Group