Ferratum Group

Nordmenn bruker mer penger på julehandel i år

Nordmenn har planer om å bruke 14% av sin disponible inntekt på julehandel som er en økning fra fjoråret hvor andelen lå på 13.4 %. Norge ligger like bak Sverige, hvor svenskene bruker 15% av sin disponible inntekt på julehandel, etterfulgt av Danmark (13%) og Finland (11%), Tyskland (10%) og Nederland (10%). Dette viser Ferratum sin årlige internasjonale undersøkelse om kjøpsadferd i julen.

Nordmenn anser familie og venner som det viktigste aspektet ved julen, og ønsker å investere mer tid og penger på det. Internasjonalt er dette også det mest populære nyttårsforsettet, å tilbringe mer tid med sine kjære. I Sverige derimot er det viktigst å holde kroppen varm i vinterkulden, og svensker velger å gi vinterklær og sko til jul.

Juleshopping på nett går ned

Tallene for 2018 viser en nedgang i netthandel i Norge. I Norge vil 21% av julehandelen foregå på nett, sammenlignet med fjoråret, som var på 26,8 %. Det kan se ut til at nordmenn i større grad ønsker å gjøre juleshoppingen i fysiske butikker, sammenlignet med våre naboer i Sverige og Danmark. De store digitale vinnerne innen julehandel er Storbritannia og Tyskland hvor 37% av julehandel vil foregå på nett.

Hva kan nordmenn forvente å få under juletreet, i år?

Det ser ut til at vinterklær og gavekort er på topp over planlagte julegaver. Dette er en endring fra i fjor da klær, leker og spill var topp.

Folk er flinke til å spare penger til jul, men ikke flinke nok

52 % av respondentene i undersøkelsen internasjonalt skal bruke oppsparte midler for å finansiere julen. Dette er en nedgang fra 2017, hvor tallet var oppe i 57,6 %. Dette betyr at det er mange som planlegger å bruke penger de ikke har. Hele 28 % planlegger å ta opp lån for å finansiere julen. Oppimot 50 % av respondentene planlegger å finansiere deler av julen med lån, kredittkort eller kanskje det mest skremmende; forbrukslån. 16 % av de som planlegger å ta opp lån tror de kommer til å bruke mer enn 6 måneder på å betale ned lånet.

Denne undersøkelsen ble utført av Ferratum Group hvor de undersøkte sine aktive kunder i 19 ulike land over hele verden. Med over 23 000 respondenter er dette den største undersøkelsen hittil.

Om Ferratums julebarometer 2018 ™

Siden 2014 har Ferratum Group bedt kundene om å dele sine forbruksvaner. Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året – en gang i sommerferien og igjen, like før julen. Formålet med undersøkelsen er å granske Ferratum Groups kunders forbrukeratferd i ferien, utforske hvilke typer aktiviteter som er mest populære i juleferien, og hvordan utgifter varierer mellom landene. Undersøkelsene undersøker også hva folk fra forskjellige land foretrekker å gjøre i løpet av ferien, hvem vil bruke mest penger i løpet av denne perioden, hvilke kunder vil bruke Airbnb, hvem vil helst handle online i forhold til tradisjonell butikkhandel og hva nyttårsforsettet for folk fra 19 forskjellige land fra hele verden. Dette er den 9. undersøkelsen hittil med over 23,000 respondenter.

Undersøkelsen ble utført av Ferratum Group som undersøkte sine aktive kunder i 19 internasjonale land via nettundersøkelse med et standardisert spørreskjema. Inntektene er oppgitt i lokal valuta, og relativt juleforbruk beregnes av forholdet mellom en families månedlige disponible inntekt i hvert land. Disponibel inntekt ble justert av hvert land, individuell kjøpekraftsparitet basert på 2014 tall fra Verdensbanken.

Om Ferratum Group

Ferratum Group

Ferratum Group er en internasjonal leverandør av mobile tjenester innen bank, forbrukslån, smålån og SMB-lån. Ferratum ble grunnlagt i 2005 med hovedkontor i Helsinki, Finland. Ferratum har utviklet seg raskt og opererer nå i 25 land i Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika og Asia-Stillehavsområdet.

Som en pioner innen finansiell teknologi ligger Ferratum i forkant av den digitale bankrevolusjonen. Ferratum mobilbank som ble lansert i 2016 er en innovativ mobilbankplattform som tilbyr en rekke banktjenester inkludert digitale betalinger i sanntid og overføringer i en enkelt app. Mobilbanken er for tiden tilgjengelig i fem europeiske markeder. Ledet av grunnleggeren Jorma Jokela har Ferratum ca. 1,9 millioner aktive og tidligere kunder som har en konto eller har blitt tildelt ett eller flere lån (tall fra 31 desember 2017), hvorav over 780 000 kunder har en åpen mobilbank-konto eller en aktiv lånebalanse de siste 12 månedene.

Ferratum Group er notert på Frankfurt-børsen på Prime Standard listen 'FRU.' For mer informasjon, besøk www.ferratumgroup.com.

Følg pressemeldinger fra Ferratum Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ferratum Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ferratum Group