Nordmenn bruker koronahverdagen til å finne frem sin indre bonde

Mens store deler av varehandelen melder om redusert omsetning og færre kunder, kan Felleskjøpet melde om en betydelig salgsvekst i sine butikker de siste ukene. Og det er kategorien hage og uterom som øker mest.

- De siste fem ukene har vi en salgsvekst innenfor kategorien hage og uterom på 22 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. Mye tyder dermed på at mange nordmenn velger å bruke den nye hverdagen til å gå tilbake til røttene og finne frem sin indre bonde, sier Trond Fidje, direktør Detaljhandel Norden.

Godt hjulpet av en tidlig vår, hjemmepåske som følge av hytterestriksjoner og rastløse nordmenn på hjemmekontor med bedre tid, opplever Felleskjøpet altså en sterk økning både i omsetning og kundestrøm i sine butikker rundt om i landet.

- Korona-situasjonen i kombinasjon med tidlig vår og høyere temperaturer har ført til at mange nye kunder har fått øynene opp for Felleskjøpet og alt vi har å tilby innenfor hage og uterom. Som formidler av bondens kunnskap selger vi ikke bare en plante – vi deler samtidig kunnskap om hvordan du best får den til å spire og gro, sier Fidje, og legger til at selskapet har nesten tredoblet salget av såvarer til hage og har over 50 prosent vekst i salget av jordprodukter.

Sterk vekst også i Sverige og salg over nett

Også Felleskjøpets datterselskap i Sverige, detaljhandelskjeden Granngården, kan vise til sterke salgstall de siste fem ukene, med en vekst på hele 28 prosent innenfor hage sammenlignet med fjoråret. I tillegg har både Felleskjøpet og Granngården nesten doblet sin netthandelsomsetning.

- Dette er en lagseier, og jeg er utrolig stolt av våre ansatte som står på for å holde hjulene i gang og gjør det mulig å opprettholde en tilnærmet normal drift i våre butikker. Og så er det ekstra gledelig å se at Felleskjøpets 123 års erfaring fra norsk landbruk kommer norske hageeiere til gode i møte med våren. Det er mye som tyder på at hjemmet vil være hovedbasen for de fleste av oss en god stund til, og da er det ekstra hyggelig å ha en grønn og levende uteplass å boltre seg på, avslutter Fidje.

***

Felleskjøpet Detaljhandel Norden omsetter for ca 5 MRD NOK innen kategoriene Hage, Kjæledyr og Landbruk til proff- og forbrukermarkedet gjennom Felleskjøpets butikker i Norge og datterselskapet Granngårdens butikker i Sverige, samt netthandel i begge land.

Trond Fidje, direktør Detaljhandel Norden, Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet har en omsetning på 16,2 milliarder og 3600 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Felleskjøpet Agri: Resultat 1. kvartal 202029.4.2020 10:06:14 CESTPressemelding

Omsetningen i Felleskjøpet øker med 101,8 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2019. Resultat før skatt endte på -159,5 millioner kroner, ned fra -92,2 millioner kroner i første kvartal 2019. Første kvartal er normalt et svakt kvartal for konsernet, og er i år i tillegg negativt påvirket av blant annet svekket norsk krone. Tilnærmet normal drift har så langt blitt opprettholdt også gjennom koronasituasjonen i mars.