Nordmenn blåser i fargen på bruktbilen
Lite rust kommer langt ned på vurderingslista. Bare et fåtall sier at farge er viktig.
Det går frem av en fersk landsrepresentativ undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If.
– Nordmenn vil ha mest mulig igjen for pengene. Forholdet mellom tilstanden bilen er i, hvor mange kilometer den har tilbakelagt og hva du må betale, er avgjørende for de fleste, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
48 prosent svarer «pris», 46 prosent «teknisk stand» og 34 prosent «hvor langt bilen har kjørt» på spørsmålet «Hva legger du mest vekt på ved bruktbilkjøp?». Det er mulig å velge maksimum tre svar fra en liste på 12 alternativer.
Serviceheftet er viktig
27 prosent skjeler til bilens historikk, altså hvordan den har fulgt servicen, vært til EU-kontroller og om den har hatt skader. Tidligere eiere er også viktig.
19 prosent er opptatt av hvor gammel bilen er. Omtrent like mange, 18 prosent, svarer at de er opptatt av merke og modell.
– En del synes nok det er vanskelig å finne ut av historikken til bilen. Vi vet imidlertid gjennom en tjeneste for bilhistorikk vi har på nettet, If Bilhjelpen, at når det er enkelt å titte den forrige eieren i kortene, gir det ekstra trygghet for kjøperen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If.
Han oppfordrer alle til å sjekke serviceheftet og spørre ut eier grundig om skader.
Bilens utseende teller mindre
– Det er lett å kjøpe katta i sekken hvis bilen kosmetisk ser fin ut, men at eieren har brukt mer penger på poleringsvoks enn service på verksted, sier Havrevoll.
Likevel kan det virke som de færreste går i pusseklutfella: Bare 5 prosent svarer at kosmetisk stand utvendig og innvendig er viktig. 4 prosent er opptatt av farge.
15 prosent svarer «lite eller ingen rust», 10 prosent «praktiske egenskaper» og 6 prosent «plass».
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzKommunikasjonssjef | Bolig/Bil
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder
Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Kysthytter er mer tyveriutsatt28.3.2024 08:06:22 CET | Pressemelding
Beliggenhet nær motorveier gjør fritidshus og kysthytter mer sårbare for innbrudd enn hytter på fjellet, ifølge If. Noen kommuner peker seg ut.
If tilbyr ansatte å bytte helligdag26.3.2024 08:44:25 CET | Pressemelding
Mens mange arbeidsplasser stenges ned i påsken, er folk i arbeid hos Nordens største forsikringsselskap. Med godkjennelse fra lokale fagforeninger, tilbyr If sine ansatte å bytte utvalgte helligdager til datoer som passer bedre med deres religion. To av helligdagene er Langfredag og 2. påskedag.
Advarer mot tyverier på skiferie25.3.2024 08:03:00 CET | Pressemelding
I påskeukene skjer det i snitt rundt 20 prosent flere tyverier enn resten av året, og skituristene er spesielt utsatt. If Europeiske Reiseforsikring rykker ut med gode råd.
Her er steinspruten verst i påsken (fylkesoversikt)21.3.2024 08:04:00 CET | Pressemelding
Påsken er høysesong for steinsprutskader. Risikoen for å bli rammet varierer: Sjekk hvor utsatt du er der du bor og ferdes.
Slik sparer du tusenlapper ved steinsprutskader12.3.2024 08:03:00 CET | Pressemelding
Det ble meldt inn nær 310 000 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023. – Reparer skaden raskt, så kan du spare tusenlapper, råder forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom