If

Nordmenn blåser i fargen på bruktbilen

Del

Bruktbilkjøpere legger størst vekt på pris, teknisk stand og hvor langt bilen har kjørt, viser ny undersøkelse.

Bare 4 prosent av bruktbilkjøperne er opptatt av farge, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)
Bare 4 prosent av bruktbilkjøperne er opptatt av farge, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)

Lite rust kommer langt ned på vurderingslista. Bare et fåtall sier at farge er viktig.

Det går frem av en fersk landsrepresentativ undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If.

– Nordmenn vil ha mest mulig igjen for pengene. Forholdet mellom tilstanden bilen er i, hvor mange kilometer den har tilbakelagt og hva du må betale, er avgjørende for de fleste, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

48 prosent svarer «pris», 46 prosent «teknisk stand» og 34 prosent «hvor langt bilen har kjørt» på spørsmålet «Hva legger du mest vekt på ved bruktbilkjøp?». Det er mulig å velge maksimum tre svar fra en liste på 12 alternativer.

Serviceheftet er viktig

27 prosent skjeler til bilens historikk, altså hvordan den har fulgt servicen, vært til EU-kontroller og om den har hatt skader. Tidligere eiere er også viktig.

19 prosent er opptatt av hvor gammel bilen er. Omtrent like mange, 18 prosent, svarer at de er opptatt av merke og modell.

– En del synes nok det er vanskelig å finne ut av historikken til bilen. Vi vet imidlertid gjennom en tjeneste for bilhistorikk vi har på nettet, If Bilhjelpen, at når det er enkelt å titte den forrige eieren i kortene, gir det ekstra trygghet for kjøperen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If.

Han oppfordrer alle til å sjekke serviceheftet og spørre ut eier grundig om skader.

Bilens utseende teller mindre

– Det er lett å kjøpe katta i sekken hvis bilen kosmetisk ser fin ut, men at eieren har brukt mer penger på poleringsvoks enn service på verksted, sier Havrevoll.

Likevel kan det virke som de færreste går i pusseklutfella: Bare 5 prosent svarer at kosmetisk stand utvendig og innvendig er viktig. 4 prosent er opptatt av farge.

15 prosent svarer «lite eller ingen rust», 10 prosent «praktiske egenskaper» og 6 prosent «plass».

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bare 4 prosent av bruktbilkjøperne er opptatt av farge, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)
Bare 4 prosent av bruktbilkjøperne er opptatt av farge, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)
Last ned bilde
Bare 4 prosent av bruktbilkjøperne er opptatt av farge, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)
Bare 4 prosent av bruktbilkjøperne er opptatt av farge, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)
Last ned bilde
Kenneth Havrevoll er produktspesialist i If. (Foto: If)
Kenneth Havrevoll er produktspesialist i If. (Foto: If)
Last ned bilde
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. (Foto: If)
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. (Foto: If)
Last ned bilde
Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på oppdrag for forsikringsselskapet If. 1008 personer over 18 år over hele landet har deltatt. Av disse eier 831 bil, og det er svarene fra disse som tallene fra spørsmålet baserer seg på. (Grafikk: YouGov)
Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på oppdrag for forsikringsselskapet If. 1008 personer over 18 år over hele landet har deltatt. Av disse eier 831 bil, og det er svarene fra disse som tallene fra spørsmålet baserer seg på. (Grafikk: YouGov)
Last ned bilde

Om If

If
If
Drammensveien 264
0283 Oslo

21 49 24 00https://www.if.no

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra If på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom