Nordiske fotballspillere viser sin støtte til den nordiske søknaden for et EM i fotball for kvinner i 2025

I dag har noen av de største navnene innen fotball i Danmark, Finland, Norge og Sverige vist sin støtte til et nordisk UEFA Women’s European Championship i 2025.

Et Women’s Euro 2025 i Norden tar mål av seg til å bli den største utgaven av turneringen noensinne, med mer enn 800.000 billetter tilgjengelig for salg, og en spektakulær finale på Friends Arena i Stockholm – den største stadionen i Norden med plass til mer enn 50.000 tilskuere. De fire hovedstedene København, Stockholm, Oslo og Odense stiller alle som vertsbyer, og får med seg én by til i hvert land: Odense, Gøteborg, Trondheim og Tampere.

Norges egen Ingrid Syrstad Engen, som også spiller for FC Barcelona, ønsker å være med på å ta Women’s EURO til neste nivå.

Magdalena Eriksson, som spiller for det svenske landslaget og for Chelsea FC i English Women’s Super League sa: “Den nordiske søknaden har som visjon å inspirere og etablere reelle like muligheter for kvinnefotball i hele Europa. Jeg er selv inspirert av en liknende motivasjon hver gang jeg går ut på banen. Det ville vært et drømmescenario å spille et EM i Norden – jeg håper at resten av Europa vil ble med og realisere denne drømmen!’

Andre kvinnelige spillere som har uttrykt sin støtte til søknaden er Magdalena Eriksson (Chelsea/DEN), Pernilla Harder (Chelsea FC/DEN) og Natalia Kuikka (Portland Thorns/FIN). Herrespillerne er også engasjerte i å få mesterskapet hjem til Norden.

Kasper Schmeichel, som spiller for Nice i French Ligue 1 og på det danske landslaget, sier: ‘Vi lover å lage et mesterskap fylt med glede og feiring, hvor alle ønskes velkommen til å feire den Europeiske fotballfamiliens felles verdier – sammen.’

Victor Lindeløf (Manchester United/SWE), Alexander Sørloth (Real Sociedad/NOR), og Lukas Hradecky (Bayer 04 Leverkusen/FIN) har også alle uttrykt sin støtte.

Alle disse utøverne deler sin støtte gjennom en film som har blitt publisert i sosiale medier på kontoene til de fire fotballforbundene som sammen søker om mesterskapet. Filmen er tilgjengelig på www.nordics2025.com

En samlet nordisk fotballfamilie heier på søknaden og håper på positivt utfall den 4. april, som er datoen UEFA har satt for tildeling av Women’s Euro 2025.

Mediekontakt i Norden for Nordics 2025

Heidi Pihlaja