Nordisk rekord for If

Rekordhøy kundetilfredshet og svært høy fornyelsesgrad er grunnlaget for et rekordsterkt resultat fra forsikringsselskapet If i 2021.
- Resultatet i Norge er svært godt. Vi har høy aktivitet i alle forretningsområder og avslutter året med kraftig vekst, sier Ifs konsernsjef Morten Thorsrud. Foto: If

If avsluttet året sterkt og hadde i 2021 en vekst på 4,3 % i Norden, målt i premieinntekt. Totalkostnadsprosenten endte på 81,3 %, noe som er den laveste noen gang for Nordens største forsikringsselskap.

Den norske virksomheten bidro sterkt til resultatet med 8,4 % vekst for hele året og hele 11,3 % for fjerde kvartal.

- Vi satser kraftig på både god kundeservice og moderne digitale løsninger, samt virkelig å forstå kundenes behov og hverdag. Det skaper grunnlaget for enda et sterkt årsresultat. Jeg er veldig fornøyd med de tallene vi legger frem i dag, sier Ifs konsernsjef Morten Thorsrud.

Digitaliseringen skyter ytterligere fart også for If i 2021. Halvparten av det reaktive salget av privatforsikringer ble gjort på nett i fjor og mer enn halvparten av skadene fra privatkunder ble meldt inn digitalt.

- Mer enn 9 av 10 privatkunder velger å fornye forsikringene hos oss og bedriftsmarkedet er på vei til samme, høye nivå. Det er resultater alle i If kan være stolte av, sier Thorsrud.

Konsernresultatet

Konsernresultatet for 2021 viser sterk fremgang for Nordens største forsikringsselskap. Ca. 2 prosentpoeng av totalkostnadsprosenten kan relateres til positive effekter som følge av pandemien. Færre bilskader og reiseforsikringssaker er hovedårsakene.

Resultatet for If-konsernet samlet ser slik ut:

• Totalkostnadsprosenten for 2021 er 81,3 (82,1 i 2020). For fjerde kvartal isolert er den 82,9 (81,3).
  • Vekst for hele året er på 4,3 % og for fjerde kvartal 5,0 %.
  • Forsikringsteknisk resultat for 2021 er 9 155 MSEK (8 502). For fjerde kvartal er forsikringsteknisk resultat 2 158 MSEK (2 226).
  • Premieinntekt (GWP) i 2021 var 52 089 MSEK (50 582) og 10 702 (10 024) for fjerde kvartal.
  • Investeringsresultatet var på 2 371 MSEK for fjerde kvartal (1 529).

Det norske resultatet

- Resultatet i Norge er svært godt. Vi har høy aktivitet i alle forretningsområder og avslutter året med kraftig vekst, sier konsernsjef Morten Thorsrud.

• Totalkostnadsprosenten for den norske delen av If i 2021 er 84,6 (86,4 i 2020). For fjerde kvartal isolert er den 90,6 (90,8).
  • Vekst for hele året er på 8,4 % og for fjerde kvartal 11,3 %.
  • Forsikringsteknisk resultat for 2021 i Norge er 2 518 MNOK (2 137). For fjerde kvartal er forsikringsteknisk resultat 405 MNOK (375).
  • Premieinntekt (GWP) i Norge i 2021 var 16 645 MNOK (15 379) og 3 741 (3 364) for fjerde kvartal.

Her er link til Ifs eierselskap Sampos resultat, samt mer informasjon om If-resultatet.