Nordic Electrofuel

Nordic Electrofuel og Eramet Norway inngår avtale om CO2 fra ovnsgass for nytt klimanøytralt grønt drivstoff

Nordic Electrofuel og Eramet Norway Porsgrunn signerer avtale om leveranse av CO2 til Nordic Electrofuels nye produksjonsanlegg på Herøya. Avtalen sikrer at 25.000 tonn CO2 gjenbrukes framfor å bli sluppet ut i atmosfæren.

Roger Westgård (foran venstre), Gunnar Holen (foran høyre), Sverre Gotaas (bak venstre), Terje Riis-Johansen (bak høyre).

Det er CO2 fra ovnsgassen, et biprodukt fra Eramet Norway Porsgrunns produksjon av manganlegeringer som nå skal inngå i Nordic Electrofuels produksjon av et grønt, klimanøytralt drivstoff til flyindustrien.

- Dette er sirkulærøkonomi i praksis. Vi ser frem til samarbeidet med Nordic Electrofuel og er svært glade for at CO2 fra vår ovnsgass kan inngå i produksjonen av det klimapositive syntetiske drivstoffet fra Nordic Electrofuel. Hos oss er ovnsgassen et biprodukt, men nå får det nytt liv, sier verksdirektør Roger Andrè Westgård ved Eramet Norways smelteverk i Porsgrunn.

- Vi jobber kontinuerlig for å utnytte våre biprodukter på en best mulig måte. Målet er hele tiden å redusere miljøbelastningen og øke verdiskapningen, sier Westgård.

Nordic Electrofuel starter byggingen av sitt første anlegg for syntetisk drivstoff på Herøya i løpet av fjerde kvartal 2021. Det første anlegget forventes å ha en kapasitet på 10 millioner liter drivstoff årlig.

Sentralt i strategien til Nordic Electrofuel er gjenbruk av sidestrømmer fra industri i Norge. Samtidig vil selskapet bidra med sine egne biprodukter, som varme og oksygen, for å utvikle effektiv karbonfangst i avfallsforbrenningsanlegg. Denne avtalen er et viktig steg i denne retningen.

- Dette blir et fruktbart, langsiktig og viktig samarbeid for begge parter. Ovnsgassen vi får levert fra Eramet Norway er sammen med hydrogen selve råstoffet i fremstillingen av vårt syntetiske drivstoff. Dette er fangst og utnyttelse av karbon (CCU) på sitt beste og kan gjøre at Norge hevder seg i verdenstoppen innenfor electrofuel-teknologien.  Vi har tro på norsk teknologi og norsk kompetanse. Norge er på ingen måte ferdig med industri – vi har de kloke hodene og de rette forholdene for nye, grønne industrisatsninger, sier Gunnar Holen, daglig leder i Nordic Electrofuel.

- Skal vi nå klimamålene, må vi slutte å slippe ut fossil CO₂. Det betyr i praksis at vi må avslutte bruken av alle petroleumsprodukter, og derfor finne gode erstatninger for fossilt drivstoff. Electrofuels er en energikilde som raskt kan produseres i betydelige volum basert på tilgjengelig teknologi. Det vil gjøre det mulig å fylle bærekraftig drivstoff på flytankene som allerede er i bruk, forklarer Holen.

Avtalen ble signert under Industriuka på Herøya mandag, og trer i kraft umiddelbart med antatt investeringsbeslutning våren 2022. De første leveransene er forventet å starte begynnelsen 2024, når den nye fabrikken til Nordic Electrofuel er fullt operativ. Tilstede under signeringen var også fylkesordfører i Vestfold og Telemark Terje Riis-Johansen og Sverre Gotaas, direktør ved Herøya Industripark.

Bilder

Last ned bilde
Roger Westgård (venstre) og Gunnar Holen (til høyre)
Last ned bilde
Gunnar Holen (venstre) og Roger Westgård (høyre).

Om Nordic Electrofuel

Om Eramet Norway:

Eramet Norway, som er en del av det franske gruve- og metallurgiselskapet ERAMET, har smelteverk i Porsgrunn, Sauda og Kvinesdal, samt en FoU-avdeling i Trondheim. Selskapet er en verdensledende produsent av manganlegeringer som er en kritisk innsatsfaktor i fremstillingen av stål som er avgjørende for å lykkes med det grønne skiftet. Eramet Norway har ca. 530 ansatte og en samlet omsetning på 5,6 mrd. NOK (2020).

For mer informasjon, se www.eramet.no og www.eramet.com

Om Nordic Electrofuel:

Nordic Electrofuel ble etablert i 2015 under navnet Nordic Blue Crude av gründerne Rolf Bruknapp og Gunnar Holen, som er daglig leder. Selskapets første anlegg for Electrofuels på Herøya industripark skal ferdigstilles i Q4 2023. Dette anlegget vil ha en produksjonskapasitet på 10 millioner liter electrofuel. Anlegg nummer to, også det på Herøya, vil ha en kapasitet på 200 millioner liter årlig. Forhandlinger om flere nye områder er i gang. Ambisjonen er å produsere 1 milliard liter Electrofuel-drivstoff innen 2032. Electrofuels vil primært leveres til flytrafikken og tung skipstransport. Nordic Electrofuel samarbeider også med Aker Solutions som har ansvaret for de ingeniør-tekniske løsninger for anleggene på Herøya.

For mer informasjon, se www.nordicelectrofuel.no

Følg pressemeldinger fra Nordic Electrofuel

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Electrofuel på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.