Nordens mest miljøvennlige industribygg

ASKO OSLOFJORD mottar høyest mulig miljømerking BREEAM-NOR Outstanding fra Grønn byggallianse som første industribygg i Norden.

Under den offisielle åpning av logistikkbygget til ASKO OSLOFJORD onsdag 10. august fikk Knut-Andreas Kran, direktør ASKO OSLOFJORD, utdelt det synlige beviset for at de har fått utdelt miljømerket BREEAM-NOR Outstanding.

ASKO OSLOFJORD er et imponerende industribygg med miljøvennlig drift og reduserte klimagassutslipp som soleklare mål. Bygningen er satt opp etter de strengeste miljøkrav, og har oppnådd den høyeste mulige miljømerking BREEAM-NOR Outstanding sertifisering. For å oppnå dette miljømerket må bygget ha oppnådd en poengsum på over 85% totalt som regnes ut ifra ulike områder som energi, materialer, avfall, innovasjon mm. ASKO OSLOFJORD fikk den totale poengsummen på 85,9 prosent.

- Vi i ASKO OSLOFJORD er stolt over å få godkjent Breeam Outstanding på bygget vårt, sier Knut-Andreas Kran, direktør i ASKO OSLOFJORD. Vi satte oss et meget ambisiøst mål før oppstart av byggeprosjektet og en stor takk går til prosjekterende rådgivere og utførende entreprenører for meget god innsats som har muliggjort denne måloppnåelsen, fortsetter Kran.

Miljøvennlig materialvalg med blant annet lavkarbonbetong, energiproduksjon fra solceller på taket og sedumplanter på resterende takflater Varmegjenvinning fra kjølekompressorene er noen at tiltakene i bygget. Lavest mulig CO2-fotavtrykk har vært et gjennomgående mål for tomtevalg og bygg, og for driften. ASKO OSLOFJORD har tenkt på både klimaeffekt, og samtidig vært opptatt av biomangfold og naturinngrep, og har blant annet vunnet jordvernprisen.

- Jeg er veldig imponert over arbeidet til ASKO OSLOFJORD, sier Sigri Heen, seniorrådgiver i BREEAM-NOR. Dette er første industribygg i Norge med sertifiseringsnivået Outstanding, og det krever en tydelig bærekraftstrategi som er godt forankret hos ledelsen. Prosjektet har stått ved sine mål og vist tydelig kommunikasjon og ledelse gjennom hele prosjektet, fra planlegging til ferdigstillelse gjennom hele verdikjeden for å få dette til, fortsetter Heen.

Det automatiserte lageret i Hanekleiva er på 27 700 kvadratmeter og er 30 meter høyt. Bygget er blant de mest avanserte tekniske installasjoner i Norge.

ASKO OSLOFJORD bidrar vesentlig til NorgesGruppens mål om klimanøytral drift, og er i tillegg et signalbygg for omverdenen.

BREEAM er verdens eldste (1990) og Europas ledende miljøsertifiseringsverktøy for bygninger. BREEAM-NOR er Norges eneste metode for sertifisering av bærekraftige bygg. Et BREEAM-NOR sertifikat utstedes i fem nivåer; Pass, Good, Very Good, Excellent og Outstanding.

Knut-Andreas Kran
Direktør ASKO OSLOFJORD
E-post: knut-andreas.kran@asko.no

Karenslyst alle 12-14
OSLO

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.