Nordens første svanemerkede skole velger Kebony

Kebony var et naturlig materialvalg da Nordens første svanemerkede skole skulle bygges i Røyken. Resultatet er Sydskogen skole, et sted det er godt å være – og godt å lære.

VALGTE KEBONY: Da Nordens første svanemerkede skole skulle bygges i Røyken, var Kebony et naturlig valg. Foto: @gamasj.no

Det offisielle, nordiske svanemerket henger høyt. Så høyt faktisk, at kravene som stilles til byggematerialene, er strengere enn myndighetenes egne krav. Derfor var det viktig for entreprenøren bak Sydskogen skole å ta riktige materialvalg. Kebony bruker en miljøteknologi som gir en motvekt til truede tropiske tresorter og tradisjonelt impregnert tre. Det harmonerer godt med Svanens krav til at trevirket skal være bærekraftig produsert. Å bevare de viktige skogressursene på jorda handler om å tenke langsiktig, og Kebony er et valg for klimaet.

Ikke rom for tilfeldigheter

Når en skole skal bygges er det mange hensyn å ta. Man kan velge å gå i samme spor som før, eller å tenke nytt. Det er dette modige valget entreprenør Bermingrud AS og arkitektkontoret tegn_3 har tatt – med god støtte fra Røyken kommune. Kebony ble raskt bragt på banen som foretrukket materiale i skolens fasader, både av estetiske og praktiske grunner.

Derfor bør du velge vedlikeholdsfri kledning

Fargepalett som inspirerer

– Da vi kom på banen var allerede mange av materialvalgene tatt, så for oss var det viktig å velge en fargepalett som vil fungere i mange år fremover, sier arkitektteamet i tegn_3. Trespiler i fasaden og arbeid med fargerike flater gir bygget et lekent uttrykk samtidig som det passer godt inn i terreng og grønne omgivelser. Universell utforming er integrert i prosjektet der bruk av farger og kontraster understreker funksjoner og skaper variasjon og sammenheng mellom rom. Tydelig veifinning er prioritert, og det er lett å orientere seg i bygget.

Arkitektene i tegn_3 har valgt ulike farger på de forskjellige inngangsdørene som gjør det lett for elevene å finne sin inngangsdør.

– De fargerike detaljene vil kle bygget etter hvert som det blir eldre, forklarer arkitektene. Kebony er et naturmateriale som vil endre farge over tid. I dag er fasadene brune, men etter hvert vil fasadene få den lekre sølvgrå patinaen som kjennetegner Kebony.

Miljøvennlige grep

Andre grep entreprenøren har tatt for å ivareta svanemerkets strenge krav til energibruk og drift, er å legge solcellepanel på taket. Sydskogen skole er et såkalt passivhus, noe som innebærer at det har omtrent 25 prosent mindre energibehov enn et standard bygg. Målet har vært å bygge en miljøvennlig skole der det er godt å være, både innendørs og utendørs.

– Et godt inneklima er spesielt viktig i en læreinstitusjon, og her bidrar Kebony med en pustende og naturlig fasade. Skolen vil huse cirka 400 elever og lærere, og vi håper og tror de vil finne seg godt til rette i et bygg som spiller på lag med naturen, sier arkitektene.

Når du ønsker miljøvennlig treverk som varer

Skal vare i mange år

Et annet viktig poeng når en skal bygge en skole, er at den skal tåle å brukes i mange år. Å gå på kompromiss med kvalitet, er derfor ikke et alternativ.

– Rent estetisk så vil Kebony-fasaden bli finere over tid, men det er også et værhardt materiale som vil tåle tidens tann godt, sier arkitektene. Dermed er standarden satt for en skole som kan ta i mot flere generasjoner med skolebarn – og som forhåpentligvis vil inspirere andre skoleutbyggere til å ta lignende valg.

Til info: Siden Sydskogen skole sto ferdig ved skolestart 2019 har tegn_3 har gått sammen med danske Gottlieb Paludan Architects. Det nye arkitektfirmaet vil bli drevet under navnet Gottlieb Paludan Architects.

Teknologien bak Kebony® er en miljøvennlig og patentert trebehandlingsprosess utviklet i Norge. Denne prosessen forbedrer egenskapene til treet ved hjelp av en bio-basert væske. Prosessen gir treets cellestruktur en permanent endring med de ypperste egenskaper og en dyp brunfarge som kan sammenlignes med eksklusive tropiske tresorter.