Norden tapte kampen om EM i 2025

Sveits ble i dag tildelt EM-sluttspillet for kvinner i 2025, til stor skuffelse for den norske og nordiske delegasjonen.

UEFA-styret besluttet i dag å tildele EM-sluttspillet for kvinner sommeren 2025 til Sveits. Norge, Danmark, Finland og Sverige søkte i fellesskap om få sluttspillet til Norden. Den norske delegasjonen i Portugal i ettermiddag er naturlig nok skuffet over utfallet. Deriblant fotballpresident Lise Klaveness.

- Det er lagt ned en stor innsats fra både Norge, Danmark, Sverige og Finland for å få tildelt EM-sluttspillet for kvinner i 2025. Vi mener vi leverte en god søknad med en klar plan på hvordan vi skulle lage det beste EM-sluttspillet noensinne. Vi visste likevel at konkurransen ville bli hard, og vi kan bare gratulere Sveits som gikk av med seieren. Vi er naturlig nok skuffet alle sammen nå. Et sluttspill på hjemmebane ville vært en enorm vitamininnsprøytning i arbeidet med å skape like muligheter for å nå sine drømmer på fotballbanen uavhengig av kjønn. Det arbeidet fortsetter likevel med uforminsket styrke, sier fotballpresident Lise Klaveness.