Bane NOR

Nord-Europas største sliter får et løft

Del

Mange tiår som Nord-Europas travleste, enkeltsporede jernbanetunnel har krevd sitt. Nå får den gamle Ulriken tunnel en velfortjent oppgradering verdt nær 400 millioner kroner.

Bane NOR har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland
Bane NOR har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland

Bane NOR har tildelt entreprenøren Azvi oppdraget med å rehabilitere tunnelen fra 1964.

– Den nye, flotte tunnelen gjennom Ulriken ble nylig åpnet. Nå gleder vi oss til å komme i gang med den siste kontrakten som skal fullføre dobbeltsporet gjennom fjellet, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.

Vil bli blant Europas sikreste

Etter rehabiliteringen skal den gamle og den nye tunnelen fungere sammen. Dobbeltsporet gjennom Ulriken vil ha 16 felles rømningstunneler og skal også bli brannsikker. Det gjør dem til noen av Europas sikreste jernbanetunneler.

I de første 1200 meterne fra Arna skal det bli full vann- og frostsikring, ny underbygning og nytt dreneringssystem. Det samme skal gjøres i de første 180 meterne nærmest Bergen. For å få plass til dette, må man utvide tunnelens tverrsnitt ved å sprenge.

Gode tekniske løsninger

I resten av den 7,6 kilometer lange tunnelen skal det sprenges flere steder for å montere ny vannsikring. Samtidig skal gammelt og ubeskyttet PE-skum skiftes ut, og det lages plass til ventilasjonsvifter og diverse teknisk utstyr. Man skal også sprenge åpning for to diagonale tunneler nær Arna som knytter gamle og nye Ulriken tunnel sammen.

– Azvi har i samarbeid med sine underentreprenører lagt frem en god plan og fornuftige tekniske løsninger for hvordan de skal utføre rehabiliteringsjobben samtidig som sporet ligger intakt i store deler av tunnelen, forteller prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR.

Oppstart i februar

I tillegg til arbeidet inne i tunnelen, skal det bygges en ny jernbanebro og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.

Azvi starter med jobben i februar 2021, og skal etter planen være ferdig med alt arbeid i juni 2023.

Kontakter

Prosjektsjef Torbjørn Søderholm
Bane NOR Utbygging Vest
Mobil: 920 29 452
E-post: torbjorn.soderholm@banenor.no

Prosjektleder Torstein Standal
Bane NOR Utbygging Vest
Mobil: 924 18 939
E-post: torstein.standal@banenor.no

Kommunikasjonsansvarlig Ingvild Eikeland
Bane NOR Utbygging Vest
Mobil: 98249707
E-post: ingvild.eikeland@banenor.no

Bilder

Bane NOR har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland
Bane NOR har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fra venstre: Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland
Last ned bilde
Prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR foran de to tunnelene i Ulriken. Den gamle tunnelen som skal rehabiliteres kan sees til høyre for den nye på bildet. Foto: Jernbanemagasinet/Øystein Grue
Prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR foran de to tunnelene i Ulriken. Den gamle tunnelen som skal rehabiliteres kan sees til høyre for den nye på bildet. Foto: Jernbanemagasinet/Øystein Grue
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom