Fremtind Service

NORBIT og Fremtind Service samarbeider for å redusere e-avfall

Del
Det norske teknologiselskapet NORBIT ASA og AutoPASS-utstederen Fremtind Service AS har inngått et innovativt samarbeid for å redusere avfall og fremme sirkulære forretningsmodeller i praksis.
Julie Dahl Benum forklarer hvordan kretskortene gjenbrukes. (Foto: Norbit)
Julie Dahl Benum forklarer hvordan kretskortene gjenbrukes. (Foto: Norbit)

Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder, med NORBIT ASA som teknologileverandør. Nå samles bombrikker fra utvalgte storkunder av Fremtind Service inn og sendes til NORBITs fabrikk på Røros. Der demonteres brikkene og kretskortene testes og gjenbrukes i nye brikker. Plast og batteri blir kildesortert og resirkulert.

Initiativet er en del av et større satsingsprosjekt for begge parter, med mål om å utvikle sirkulære forretningsmodeller. NORBIT og Fremtind Service har allerede forlenget levetiden på bombrikkene ved å bruke større batterier og optimalisere antennekonstruksjonen. Dette har ført til at brukstiden for bombrikkene er nær doblet, fra fem til ni år.

«Som en del av Fremtind-konsernet vil vi være ledende innen bærekraft i Norge. Det er med smarte løsninger i innkjøp, effektiv distribusjon og gjenbruk vi kan bidra mest og det er der vi legger den største innsatsen», sier kommersiell direktør Svein Skovly hos Fremtind Service.

«Samarbeidet med NORBIT er starten på en mer sirkulær forretningsmodell og et helt konkret eksempel på gjenbruk i praksis», sier Skovly.

NORBITs erfaring med å utvikle og produsere avansert teknologi har vært en viktig faktor i dette samarbeidet. «For NORBIT er dette en del av vår bærekraftsstrategi, nemlig å utvikle, produsere og resirkulere produkter på en måte som er i tråd med den nye bærekraftskonteksten. Materialvalg, resirkulering og forlengelse av levetid på produktene er tre av syv kriterier i EUs taksonomi for produksjon av elektroniske komponenter, som vi treffes av om kort tid. Prosjektet med Fremtind er et skritt i riktig retning for å på sikt kunne innfri disse kravene», sier konserndirektør for strategi og ESG Julie Dahl Benum hos NORBIT ASA.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Julie Dahl Benum forklarer hvordan kretskortene gjenbrukes. (Foto: Norbit)
Julie Dahl Benum forklarer hvordan kretskortene gjenbrukes. (Foto: Norbit)
Last ned bilde
Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Last ned bilde

Om Fremtind Service

Fremtind Service
Fremtind Service
Hammersborggata 2
0181 Oslo

22 98 40 00http://www.fremtindservice.no

Om Fremtind Service AS

Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder. Selskapet sto i 2022 for innkreving av mer enn 6,5 mrd kroner til norske samferdelsesprosjekter. Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

I en tid hvor både betalings- og transportvaner er i endring har Fremtind Service som mål å gjøre bompenger enklere og mer oversiktlig for bilistene. Selskapet er en plattform og katalysator for innovasjon i Fremtind-konsernet. Utvikling for Fremtind Service handler om å kontinuerlig forbedre dagens kundeløsninger, samtidig som helt nye tjenester skapes på en bærekraftig måte­­.

Om NORBIT ASA

NORBIT er en global leverandør av skreddersydd teknologi til utvalgte applikasjoner, som løser utfordringer og fremmer bærekraft gjennom innovative løsninger, i tråd med sin visjon om å «Explore more». Selskapet er strukturert i tre forretningssegmenter: Oceans, Connectivity og Product Innovation & Realization. Oceans-segmentet leverer skreddersydde teknologiløsninger til globale, maritime markeder. Connectivity-segmentet tilbyr trådløse løsninger for identifikasjon, overvåkning og sporing. PIR-segmentet tilbyr FoU-tjenester, proprietære produkter og kontraktsproduksjon til nøkkelkunder. NORBIT har sitt hovedkontor i Trondheim med produksjon i Europa, har omtrent 450 ansatte og en verdensomspennende salgs- og distribusjonsplattform.

Følg pressemeldinger fra Fremtind Service

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind Service på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind Service

Fremtind Service varsler kunder og hindrer bompengefelle20.3.2024 09:00:00 CET | Pressemelding

Fremtind Service, Norges største AutoPASS-utsteder, tar nå et viktig skritt for å forhindre bileieres bekymringer knyttet til bompengebetalinger ved eierskifter. «Selve AutoPASS-systemet i Norge er anerkjent som et av de meste effektive i verden. Likevel er det et klart smertepunkt at selgeren risikerer å måtte dekke kjøperens bom- og fergeutgifter hvis AutoPASS-avtalen ikke oppdateres ved eierskifte», sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service. Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fremtind Service, har over ti prosent av norske bileiere opplevd å betale bompenger for en bil de har solgt. For å løse dette problemet, ofte kalt bompengefellen, varsler nå Fremtind Service alle personkunder med AutoPASS-abonnement så snart de får informasjon om eierskifter fra Motorvognregisteret. Dette varslet er betinget av at kontaktinformasjonen, inkludert mobilnummer og e-post, er oppdatert. Foreløpige tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten av bileierne endrer AutoPASS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye