Norad og Idrettsforbundet fortsetter samarbeidet i tre nye år

Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) og Idrettsforbundet har forlenget avtalen for tre nye år. – Norad har helt siden 80-tallet støttet NIFs internasjonale utviklingssamarbeid, og det er gledelig at Norad fortsatt ser verdien av NIFs sitt arbeid i det sørlige Afrika, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Idrettsforbundet.

Camilla Grande fra Senja er frivillig som Idrettens fredskorps i Malawi. Avtalen med Norad betyr at Idrettsforbundet også i årene som kommer vil sende frivillige til Sør. Foto: Geir Owe Fredheim

Avtalen, som har en verdi på 27 millioner kroner, sikrer NIF muligheten til å videreføre bistandsarbeidet som i flere tiår har bidratt til barn og unge i sørlige Afrika kan delta i trygge og velorganiserte idrettsaktiviteter.

I avtaleperioden skal NIF fortsette å støtte samarbeidspartnernes utvikling av demokratiske, rettighetsbaserte og etterrettelige organisasjoner, samt gi flere barn og unge får mulighet til å delta i idrettsaktiviteter. NIF samarbeider med partnere i Zambia og Zimbabwe, hovedsakelig naturlige partnere som olympiske- og paralympiske komiteer og særforbund. I tillegg samarbeider NIF med idrettsmyndigheter og andre sivilsamfunnorganisasjoner som bruker idretten i sitt arbeid eller som jobber opp mot samme målgrupper som NIF.

Stort behov
- Til tross for at NIF har jobbet i Zambia og Zimbabwe i mange år allerede, er de viktig å anerkjenne at idretten i de to landene har mange utfordringer og at utvikling tar lang tid. Som samfunnet for øvrig, har idretten i Zambia og Zimbabwe store utfordringer knyttet til seksuell trakassering, korrupsjon og andre former for maktmisbruk. Når man i tillegg vet at rammebetingelsene til idretten er begrensende, blir behovet for internasjonalt samarbeid stort, sier Fredrik Ødegaard, rådgiver internasjonalt utviklingssamarbeid i Idrettsforbundet.

- NIFs merverdi inn i det internasjonale utviklingssamarbeidet er først og fremst den lange erfaringen med likestilling, inkludering og barneidrett. Siden hele norsk idrett er samlet under en og samme paraply, har NIF mange naturlige partnere og stort nedslagsfelt. Kombinert med NIFs lange erfaring med idrettsbistand i Afrika, gjør at både norske myndigheter og samarbeidspartnere i Sør ønsker å samarbeide med NIF, sier Ødegaard.

Les mer om Idrettens utviklingssamarbeid

Idrettspresident Berit Kjøll ber om straksavklaring fra helsedirektøren31.3.2020 08:02:18 CESTPressemelding

Norges idrettsforbund sendte 25. mars frem et brev til Helsedirektoratet med behov for klargjøring av vedtaket datert 12. mars om forbud mot/stengning av blant annet idrettsarrangementer, organisert idrettsaktivitet og svømmehaller. Årsaken er ulik fortolkning og praksis for gjennomføring av vedtaket i de enkelte kommunene. Resultatet er usikkerhet og mange spørsmål fra hele idrettsbevegelsen relatert til vedtaket. Nå ber idrettspresident Berit Kjøll om en straksavklaring.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.