Nominér til Jenteprisen 2020

Plan International Norge åpner for nominasjoner til Jenteprisen 2020. – I en tid hvor likestilling og arbeidet for jenters rettigheter skyves bak i køen, er årets Jentepris ekstra viktig, sier Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Jenteprisen 2020 deles ut på FNs internasjonale jentedag 11. oktober av Plan International Norge. Jenteprisen deles ut til en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for likestilling og arbeid med å stoppe diskriminering, vold og overgrep av jenter. Prisen skal bidra til å synliggjøre de usynlige og gi stemme til de stemmeløse.

– I fjor fikk vi inn nesten 70 nominasjoner, og jeg håper at engasjementet er like høyt i år. Utfordringene står fremdeles i kø for jenter. Fortsatt opplever mange diskriminering, sjikanering, vold og overgrep, både hjemme, på jobb og i offentligheten. Likevel nedprioriteres arbeidet for likestilling og beskyttelse av jenter. Jenteprisen hjelper oss å løfte frem ildsjeler som jobber for jenters rettigheter og beskyttelse, sier Partapuoli.

Ni år på rad

Jenteprisen 2020 er den niende i rekken. I fjor gikk Jenteprisen til Papillon for sitt arbeid med sosial inkludering av unge flerkulturelle kvinner i Bergen. Se et videoportrett med Papillon her.

– Jenteprisen er en stor anerkjennelse av det arbeidet Papillon gjør med og for unge kvinner med krysskulturell- eller migrantbakgrunn. Vi har fått enda større tillit lokalt og nasjonalt, og har etablert allianse med flere organisasjoner. Vi er blitt enda mer motivert til å jobbe videre og målrettet med utfordringer målgruppen opplever knyttet til migrasjon og identitet. Spesielt temaer som ekstrem sosial kontroll, kvinnehelse og deltakelse i arbeids- og samfunnsliv, sier Papillon.

Slik kåres vinneren

Jenteprisen er en åpen nominasjon der alle står fritt til å nominere, så fremt de ikke er i familie eller i nær relasjon med kandidaten. Nominasjoner meldes inn her. Legg ved en begrunnelse på maks 400 ord om hvorfor denne personen, organisasjonen eller bedriften bør vinne. Nominerte til Jenteprisen kan ikke ha opptrådt i strid med Plan Internationals etiske retningslinjer. Siste frist for å nominere kandidater er 6. september.

Samtlige kandidater blir vurdert av en uavhengig jury som offentliggjør vinneren på en offisiell prisutdeling på FNs jentedag 11. oktober. Merk at formen på prisutdelingen vil kunne endres grunnet korona, og at vi følger myndighetenes råd. Oppdatering om dette kommer senere.

Juryens medlemmer:

• Hege Yli Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group AS
  • Isabelle Ringnes – gründer og grunnlegger av Equality Check
  • Jakob Semb Aasmundsen – skribent, foredragsholder, samfunnsdebattant
  • Leo Ajkic – programleder
  • Navjot Sandhu (juryleder) – politi og styreleder i MinoTenk
  • Tyra Holmen ­­– juniorrådgiver i Ungdommens rettighetsorgan (URO) i Plan

Tidligere prisvinnere

Jenteprisen har blitt delt ut hvert år siden 2012. Tidligere vinnere er:

• 2019: Papillon, for sitt arbeid med sosial inkludering av unge flerkulturelle kvinner i Bergen
  • 2018: Mia Landsem, «Datadetektiv» som kjemper mot ulovlig deling av private bilder på nett
  • 2017: JURK, Juridisk rådgivning for kvinner
  • 2016: Andrea Voll Voldum, sto frem med sin personlige historie i Hemsedal-saken
  • 2015: Deeyah Khan, menneskerettighetsaktivist og filmskaper
  • 2014: Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) og Gerd Fleischer
  • 2013: Fakhra Salimi, grunnlegger av Mira-senteret
  • 2012: Sara Kahsay, jordmor som har jobbet mot kjønnslemlestelse

Pressekontakt

Ta kontakt dersom du ønsker et intervju eller flere bilder fra tidligere prisutdelinger og vinnere.