Nominer kandidater til Änglamarkprisen 2022 – vinneren får inntil 100.000 kroner!

Gjennom Änglamarkprisen skal Coop dele ut inntil 100.000 kroner til organisasjoner, grupper eller personer som bidrar til å fremme god helse og livskvalitet. Nå kan du nominere kandidater på coop.no.

– Endelig er det tid for en ny runde med Änglamarkprisen! Målet med denne prisen er å gjøre det enkelt for folk å engasjere seg i miljø- og bærekraftssaker, og støtte arbeid og initiativ som jobber for å nå FNs bærekraftsmål, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.

Siden 2013 har Coops Änglamarkpris blitt delt ut til mennesker og organisasjoner som har gjort en forskjell innen miljø og samfunnsansvar. I år skal pengepremien på til sammen 100.000 kroner gå til en eller flere aktører som bidrar til å fremme god helse og livskvalitet i befolkningen. Siden Coop er eid av folket, er det en åpen nominasjonsprosess hvor alle kan nominere kandidater og stemme frem vinnerne.

– På coop.no kan alle komme med forslag til kandidater de mener bør vinne Änglamarkprisen 2022. Videre vil en jury gjøre en utvelgelse og folk kan stemme frem sine favorittfinalister. Vinneren er den eller de som har mottatt flest stemmer i det konkurransen avsluttes. Premien kan gå til én vinner, eller fordeles på flere vinnere som den gjorde i fjor da De Makalause og Matkista, Aure Frivilligsentral vant Änglamarkprisen for sitt arbeid med inkludering og mindre ulikheter i samfunnet, sier Lutnæs.

Nå er det åtte år igjen til FNs bærekraftsmål skal være nådd. Hvert år frem til 2030 skal Änglamarkprisens tema være et av Coops prioriterte bærekraftsmål, og i år er det bærekraftsmål nummer 3, god helse og livskvalitet.

– I Coop jobber vi for å påvirke handlevaner og helse i positiv retning. Sammen med våre kunder og medeiere skal vi nå finne og løfte frem frivillige organisasjoner, grupper eller personer som på en eller annen måte jobber med å fremme god helse og livskvalitet, lokalt eller nasjonalt. Det kan for eksempel handle om utdeling av mat eller helt andre tiltak. Vi gleder oss til å se alle forslagene, sier Lutnæs.

Änglamarkprisen deles ut på Coops Høstkonferanse i november. Gjennom tidligere utdelinger har Coop støttet og løftet frem en rekke ulike initiativ innen miljø og bærekraft, som matsvinn, emballasje, økologi, plastforsøpling og bærekraftig matproduksjon. Fjorårets vinnere, De Makalause og Matkista, Aure Frivilligsentral kjempet for inkludering og mindre ulikheter i samfunnet, som er FNs bærekraftsmål nummer 10.

Nominer kandidater her frem til fredag 28.10.2022: https://coop.no/coop-og-barekraft/anglamarkprisen