Nominer kandidater til Änglamarkprisen 2022 – vinneren får inntil 100.000 kroner!
– Endelig er det tid for en ny runde med Änglamarkprisen! Målet med denne prisen er å gjøre det enkelt for folk å engasjere seg i miljø- og bærekraftssaker, og støtte arbeid og initiativ som jobber for å nå FNs bærekraftsmål, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge.
Siden 2013 har Coops Änglamarkpris blitt delt ut til mennesker og organisasjoner som har gjort en forskjell innen miljø og samfunnsansvar. I år skal pengepremien på til sammen 100.000 kroner gå til en eller flere aktører som bidrar til å fremme god helse og livskvalitet i befolkningen. Siden Coop er eid av folket, er det en åpen nominasjonsprosess hvor alle kan nominere kandidater og stemme frem vinnerne.
– På coop.no kan alle komme med forslag til kandidater de mener bør vinne Änglamarkprisen 2022. Videre vil en jury gjøre en utvelgelse og folk kan stemme frem sine favorittfinalister. Vinneren er den eller de som har mottatt flest stemmer i det konkurransen avsluttes. Premien kan gå til én vinner, eller fordeles på flere vinnere som den gjorde i fjor da De Makalause og Matkista, Aure Frivilligsentral vant Änglamarkprisen for sitt arbeid med inkludering og mindre ulikheter i samfunnet, sier Lutnæs.
Nå er det åtte år igjen til FNs bærekraftsmål skal være nådd. Hvert år frem til 2030 skal Änglamarkprisens tema være et av Coops prioriterte bærekraftsmål, og i år er det bærekraftsmål nummer 3, god helse og livskvalitet.
– I Coop jobber vi for å påvirke handlevaner og helse i positiv retning. Sammen med våre kunder og medeiere skal vi nå finne og løfte frem frivillige organisasjoner, grupper eller personer som på en eller annen måte jobber med å fremme god helse og livskvalitet, lokalt eller nasjonalt. Det kan for eksempel handle om utdeling av mat eller helt andre tiltak. Vi gleder oss til å se alle forslagene, sier Lutnæs.
Änglamarkprisen deles ut på Coops Høstkonferanse i november. Gjennom tidligere utdelinger har Coop støttet og løftet frem en rekke ulike initiativ innen miljø og bærekraft, som matsvinn, emballasje, økologi, plastforsøpling og bærekraftig matproduksjon. Fjorårets vinnere, De Makalause og Matkista, Aure Frivilligsentral kjempet for inkludering og mindre ulikheter i samfunnet, som er FNs bærekraftsmål nummer 10.
Nominer kandidater her frem til fredag 28.10.2022: https://coop.no/coop-og-barekraft/anglamarkprisen
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom