NOKUT godkjenner BIs kvalitetsarbeid

Det ble klart etter at NOKUT behandlet saken i et styremøte 27. oktober.

Allerede i juli konkluderte NOKUTs tilsynsrapport med at BI oppfyller alle krav i gjeldende lov og forskrifter. Basert på innstillingen fra den sakkyndige komiteen, samt BIs svar til komiteens vurderinger, fattet NOKUTs styre følgende vedtak denne uken:

Det systematiske kvalitetsarbeidet ved Handelshøyskolen BI er tilfredsstillende: Alle krav i universitets- og høyskoleloven §§ 1-6 og 4-3 (4), studiekvalitetsforskriften § 2-1 (2) og studietilsynsforskriften § 4-1 er oppfylt.

Rektor Inge Jan Henjesandsier han er stolt over hvordan organisasjonen har engasjert seg i arbeidet med å utvikle, dokumentere og systematisere BIs kvalitetsarbeid helt sidenaugust 2018, da et pilottilsyn avdekket flere mangler ved BIs kvalitetsarbeid.Henjesandroser også NOKUTs rolle i prosessen.

– NOKUT-tilsynet har hjulpet oss på veien mot å etablere en kvalitetskultur som er mer transparent, mer involverende og mer forutsigbar for alle parterNOKUTs vedtak gir oss god motivasjon til å fortsette å levere et utdanningstilbud som skal kjennetegnes av kvalitet i alle ledd,gjennom hele læringsbanen, sier Henjesand.

De siste tre årene har prorektor for studier og programmer, Bendik Meling Samuelsen, hatt ansvaret for å revidere og videreutvikle et nytt studiekvalitetssystem på BI. Han er glad for at det systematiske arbeidet gir resultater og sier samarbeidet med NOKUT har fungert svært godt

– Kvalitetsarbeidet i en så stor og kompleks organisasjon som BI innebærer en del utfordringer som mindre institusjoner ikke møter påI stedet for å sammenligne oss med hvordan andre er organisert, har NOKUT vist stor toleranse for vår egenart og vår måte å jobbe påFor oss er vedtaket fra NOKUT en solid anerkjennelse av flere års systematisk innsats, som vi er ydmyke og stolte av å motta, sier Samuelsen.

Fakta:

• Den sakkyndige komiteen fra NOKUT har vurdert det systematiske kvalitetsarbeidet ved Handelshøyskolen BI basert på skriftlig dokumentasjon fra BI og besøk ved skolen 23.-25. mars 2021. BI mottok innstillingen 5. juli 2021
  • Komiteens medlemmer inkluderte Geir Egil Dahle Øien (NTNU), Monica Alterskjær Sundset (UiT), Tina BeringKeiding (Aarhus Universitet) og Kristin Aldrige (HINN).
  • I den endelige tilsynsrapporten skriver administrerende direktør Kristin Vinje at NOKUT vil «takke alle ansatte og studenter ved Handelshøyskolen BI som har bidratt til komiteens arbeid gjennom å dokumentere kvalitetsarbeidet, delta på intervjuer og annet».

Kilde: NOKUT

For spørsmål til denne saken, kontakt senior kommunikasjonsrådgiver Eivind L. Johansen på Eivind.L.Johansen@bi.no.