Nok et rekordår for BYD - økte salget med 155%

De offisielle tallene for det globale BYD-salget i 2022 er offentliggjort, og de befester BYD sin posisjon som verdens største produsent av elektrifiserte biler.
BYD Han

BYD har oppnådd nye salgsrekorder måned etter måned det siste året, og nå er tallene for hele 2022 offentliggjort. Totalt solgte BYD 1.862.428 elektrifiserte biler globalt i 2022 – en økning på 155,1% sammenlignet med 2021. Av disse var 911.140 biler helelektriske. Dermed ble 2022 nok et rekordår for BYD.

Dette betyr også at BYD totalt har solgt over 3,3 millioner elektrifiserte biler ved utgangen av 2022, og avsluttet året med 235.197 solgte biler i desember.

I Norge har BYD tatt elbil-markedet med storm. Til tross for at to av modellene ble lansert helt på tampen av året, oppnådde BYD likevel 2.985 solgte biler. Blant disse var det 1654 BYD Tang, 351 BYD Han og 650 BYD Atto3. 7-seteren BYD Tang ble lansert for det norske markedet sommeren 2021, og har siden vært en stor suksess. I dag kjører med enn 2721 BYD Tang rundt med norske skilt. Også el-varebilen BYD ETP3 har solgt bra i 2022, med 330 antall registrerte biler noe som gjorde den til Norges 7 mest solgte varebil.

I 2022 utvidet også BYD sin virksomhet til flere europeiske markeder (Tyskland, Nederland, Danmark, Belgia, Sverige og Frankrike), etter at Norge har vært pilotland med salget av BYD Tang siden 2021. De planlegger også å utvide til flere europeiske markedet utover i 2023.

To nye modeller

I sammenheng med at BYD markerte sin utvidelse på Paris Motor Show i oktober, ble også BYD Han og BYD Atto3 lansert i for det europeiske markedet. Førstnevnte er en sporty og luksuriøs sedan, hvor sikkerhet, ytelser og kvalitetsfølelse har vært sentralt i utviklingen av bilen. Den kommer med 4x4 som standard og 509 hestekrefter med en akselerasjonsfart fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.

BYD Atto3 er en elektrisk Premium-SUV i kompakt format, og den første bilen fra BYD som er bygget på nye e-Platform 3.0. Den har et moderne og ungdommelig design, og en lang utstyrsliste som standard. De første bilene ankom Norge i november.

Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge, forteller at kundeutleveringene av de to nye modellene allerede er i gang, og at de har levert ut 351 Han og650 Atto3 på få uker.

-Responsen på de to nye modellene våre har vært over all forventning. Allerede før vi hadde biler tilgjengelig for prøvekjøring var de første ankomstene helt utsolgt, og tilbakemeldingene fra de første kundene har vært veldig gode. Vi tror dette en pekepinn på at bilene er godt egnet for norske forhold, og at kundene har fått øynene opp for hvor mye bil man får for pengene ved å kjøpe bil fra BYD, sier han.

Han legger til at de heldigvis har bestilt mye biler, og at det vil være rask levering på alle BYD-modeller fremover.

Sikkerhet og ytelser i fokus

Alle BYD personbiler leveres nå med det banebrytende Blade-batteriet. Det koboltfrie jernfosfatbladbatteriet gir større effektivitet når det gjelder ytelse, rekkevidde og livssyklus, og er også designet for å øke sikkerhetsnivået i bilene.

BYD er kjent for å være en pioneer innen batteriteknologi og utvikling av elektrifiserte kjøretøy, og har stått i front for det grønne skiftet helt siden 2003. Selskapet uttaler at deres nyskapende teknologier, som blant annet det ultrasikre Blade-batteriet, har vært avgjørende for suksessen. Blade regnes som å være et av bransjens tryggeste batterier.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av BYD i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden. I dag er RSA importør for BYD person- og nyttekjøretøy i Norge, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige, Danmark, Finland og Island.

BYD Tang
BYD Atto3
På innsiden av BYD Atto3
BYD Han
Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.