Nok en nedgang i matprisene

Tall fra SSB viser at matvareprisene gikk ned med 0,6 prosent fra august til september. Matvareprisene bidrar fortsatt til å dra ned det generelle prisnivået. Fra september 2018 til september 2019 økte konsumprisindeksen generelt med 1,5 prosent, mens matvareprisene kun økte med 0,8 prosent i samme periode.
- Nedgangen i matprisene fra august til september var noe større enn ventet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Det er vanlig at matprisene går ned i forbindelse med typiske tilbudsperioder som påske, jul og skolestart, og at de regulerer seg igjen på andre tidspunkt på året.
- De siste 7 årene har vi sett en svak nedgang i matprisene fra august til september. Nedgangen på hele 0,6 prosent er relativt høyt for denne måneden, sammenlignet med tidligere år, fortsetter Størksen.
Nedgangen i matvareprisene bidrar med andre ord til å holde konsumprisindeksen nede.
- Konkurransen i dagligvaremarkedet er hard, ikke bare mellom de tradisjonelle kjedene. Alt fra serveringsbransjen til butikker med bredt vareutvalg konkurrerer hardt om de samme kundene. Dette kommer kundene til gode, gjennom lavere priser, avslutter Størksen.
Kontakter
Ingvill StørksenLeder for Virke Dagligvare
Tel:959 00 506ingvill.størksen@virke.noBilder


Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom