Nok en nedgang i matprisene

Nordmenn betaler stadig mindre for maten, melder Virke.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Tall fra SSB viser at matvareprisene gikk ned med 0,6 prosent fra august til september. Matvareprisene bidrar fortsatt til å dra ned det generelle prisnivået. Fra september 2018 til september 2019 økte konsumprisindeksen generelt med 1,5 prosent, mens matvareprisene kun økte med 0,8 prosent i samme periode.

- Nedgangen i matprisene fra august til september var noe større enn ventet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Det er vanlig at matprisene går ned i forbindelse med typiske tilbudsperioder som påske, jul og skolestart, og at de regulerer seg igjen på andre tidspunkt på året.

- De siste 7 årene har vi sett en svak nedgang i matprisene fra august til september. Nedgangen på hele 0,6 prosent er relativt høyt for denne måneden, sammenlignet med tidligere år, fortsetter Størksen.

Nedgangen i matvareprisene bidrar med andre ord til å holde konsumprisindeksen nede.

- Konkurransen i dagligvaremarkedet er hard, ikke bare mellom de tradisjonelle kjedene.  Alt fra serveringsbransjen til butikker med bredt vareutvalg konkurrerer hardt om de samme kundene. Dette kommer kundene til gode, gjennom lavere priser, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.