Visit Lillehammer

«Nødbryteren» skal hjelpe barnefamilier på biltur i sommer

Med kun et tastetrykk kan du bevare familiefreden i bilen når du kjører gjennom Gudbrandsdalen på årets norgesferie.
TRYKK PÅ NØDBRYTEREN: Når du trykker på Nødbryteren vet den at tålmodigheten til barna er brukt opp, og viser en oversikt over nærmeste aktivitet, opplevelse, restaurant eller stoppested. Foto: Visit Lillehammer / Férdi Film

For de fleste familier er det en kjent sak at lange bilturer med barn i baksetet ofte kan være en utfordring, og for å hjelpe rådville foreldre idet tålmodigheten tar slutt, lanserer Visit Lillehammer den digitale tjenesten «Nødbryteren». «Nødbryteren» lokaliserer brukerens plassering og viser en oversikt over nærliggende aktiviteter, opplevelser, restauranter eller stoppesteder. Den angir også hvor mange minutters kjøretid man trenger.

– De fleste som har reist på bilferie med barn, vet at lange, stillesittende bilturer kan tære på tålmodigheten og at kaos fort kan bryte løs. Siden bilferie gjennom Norge blir realiteten for svært mange barnefamilier i sommer, så ønsker vår region å ta foreldrenes situasjon i bilen på alvor og tilrettelegge for en så hyggelig og avslappet tur som mulig, forteller Camilla Maanum Trulsen, markedssjef i Visit Lillehammer.

Uro i baksetet kan være trafikkfarlig
– Det kan skape høy risiko om sjåføren blir stresset som følge av liten tålmodighet og bråk fra baksetet. Derfor er det viktig å legge opp turen på barnas premisser og tenke sikkerhet, konstaterer Marianne Mittet Solbraa, regionleder Innlandet i Trygg Trafikk.

I sommer er det svært mange barnefamilier som vil befinne seg i Gudbrandsdalen, som ligger i hjertet av landets største gjennomfartsåre E6. Solbraa er positiv til «Nødbryteren» som et initiativ som gjør det enklere å ta seg pauser underveis.

– Når mange nordmenn skal ut på bilferie, er det fint å ha et hjelpemiddel som for eksempel «Nødbryteren» som tipser om stopp langs veien. I Trygg Trafikk ser vi viktigheten av å ta en rast. Trøtte sjåfører skaper fare, utålmodige barn kan gi “økt temperatur i bilen”, så husk å ta pauser og tenk at bilturen er en del av ferien, oppfordrer Solbraa.

– Barn er barn, også på biltur
Ifølge leder for spisskompetansemiljø for foreldrestøtte i Bufetat, Tine Barlien Ramstad, er det visse grep man kan gjøre for å få tålmodigheten til å vare på bilferie.

– Barn har behov for forutsigbarhet. Å la barnet vite hva som skal skje og hvor lenge det er til, vil hjelpe på tålmodigheten. Er man tydelig med barna, får de realistiske forventninger til hva som kommer på turen. Samtidig må man huske at barns opplevelse av tid ikke er den samme som for voksne, forteller Barlien Ramstad.

Å ha en plan for turen og inkludere barna i planleggingen er viktig, men Barlien Ramstad understreker at man må ta høyde for at barn er barn - også på biltur:

– Alle stopp kan ikke alltid planlegges til punkt og prikke, foreldrene er nødt til å være fleksibel. Brenner barna inne med for mye energi, kan det være verdt å stoppe umiddelbart. Heldigvis finnes det mange fine stopp langs veien til glede for både små og store. Ved å skape felles oppmerksomhet med hele familien, får barna delte minner som de kan ta med seg inn i voksenlivet, sier Barlien Ramstad.

Utallige opplevelser langs veien
I «Nødbryteren» finner man rundt åtti overnattingssteder, tretti serveringssteder, førti attraksjoner, åtti forslag til sykkel- og vandreturer, i tillegg til åtti andre forslag til aktiviteter for små og store i Gudbrandsdalen.

– Det er ikke alle regioner som kan tilby like kort kjøreavstand mellom så mange opplevelser som Lillehammer og Gudbrandsdalen. Nettopp derfor egner «Nødbryteren» seg godt for vår region, som både langs E6 og innad i dalen alltid kan tilby kort vei til nye eventyr. Med så mange nærliggende aktiviteter, vil man kunne roe ned tempoet og ta ting litt mer på sparket. Vi ønsker å oppfordre familier til å utforske nærmiljøet de befinner seg i, og samtidig gi familier på rundreise en fin pustepause fra kjøringen, forteller Maanum Trulsen.

«Nødbryteren» er en regional tjeneste som fungerer i regionen Lillehammer og Gudbrandsdalen. «Nødbryteren» kan selvsagt også brukes på tog, annen kollektiv eller til fots – alltid der for å tilby nærmeste eventyr.

Bilder

Last ned bilde
BARN PÅ BILTUR: Maanum Trulsen håper Nødbryten hjelper familier til å unngå lange transportetapper, nettopp for å gjøre turen til et hyggelig minne for både små og store. Foto: Visit Lillehammer / Férdi Film
Last ned bilde
ER VI SNART FREMME: Lange bilturer kan tære på barnas tålmodighet og skape risikofylte situasjoner i trafikken. Foto: Visit Lillehammer / Férdi Film

Om Visit Lillehammer

Visit Lillehammer
Jernbanetorget 2
2609 Lillehammer

61 28 98 00https://www.lillehammer.com/

Visit Lillehammer er destinasjonsselskapet for Lillehammer, Gausdal, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sjusjøen i Ringsaker kommune og Nordre Land. I Lillehammer og Gudbrandsdalen står opplevelsene i kø, enten du skal reise med familien, få kulturelt påfyll, oppleve lokale spesialiteter, nyte spektakulær natur eller ønsker å utfordre deg selv. Hos oss er det kort vei til nye eventyr.

Følg pressemeldinger fra Visit Lillehammer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Visit Lillehammer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.