NM-sølv til Martine

Hun har kun hatt hesten sin i tre uker – likevel red Martine Mariero Moe (18) fra Stokke inn en sølvmedalje i helgens Innendørs NM i sprangridning for juniorer.

Foto: Kristian Strøm

53 ryttere fra hele Norge var i helgen samlet på Melsom hos Jarlsberg og Melsom Rideklubb utenfor Tønsberg for Innendørs NM i sprangridning for juniorer, det vil si ryttere opp til 18 år.

Kun to av disse 53 klarte å ri feilfritt i de tre grunnomgangene der hinderhøyden lå på 1,25 – 1,30 m: Martine (Skogan Rideklubb) og Marthe Øya Stokka (Arendal og Grimstad Rideklubb). Dermed måtte disse to ri en runde til for å avgjøre hvem som skulle ta gull og sølv.

I omhoppingen ble det to små riv for Martine og hennes hest Cendrillon Du Ruisseau Z, mens Marthe med hesten Paola Ladies Choice nøyde seg med ett – dermed ble det sølv til Martine med Marthe på gullplass.

Men sølvet var over all forventning for den ambisiøse rytteren fra Stokke:

-Jeg har bare hatt hesten min i tre uker, dette er vårt andre stevne, så dette var over all forventning, smilte Martine.

Om Martine alltid går inn for å gjøre en god jobb, var det erfaring hun var mest opptatt av å sanke, ikke medalje. Rutine og erfaring med sin nye hest er viktig nå, for nå satser hun mot større høyder og vanskeligere baner på et høyere alderstrinn.

-Neste år er jeg young rider, det er det jeg sikter mot nå. Det blir det både høyere og vanskeligere, men denne helgen var en veldig god start for meg og Cendrillon!

Bronsen gikk til Mathea Omberg Christiansen med hesten Wodka fra Drøbak Rideklubb.

Resultater

Foto: Kristian Strøm

Listen over VM-aktuelle norske utøvere til Herning er klar:30.6.2022 12:02:45 CEST | Pressemelding

Med 37 dager igjen til verdensmesterskapet i Herning, er listen over de norske VM-aktuelle utøverne klar. Det handler om seks sprangryttere, tre dressurryttere, fem pararyttere – og forhåpentligvis en voltigør. Prosessen frem mot et mesterskap er at det først utarbeides en liste over kvalifiserte utøvere som er aktuelle for å delta – de nominerte, en liste som sendes inn til FEI. Deretter, litt nærmere mesterskapet, gjøres det endelige uttaket og det blir helt klart hvem som skal representere Norge. -Nå har vi listen over nominerte klar, utøverne er orientert og listen er sendt, forteller sportssjef i NRYF, Nina Johnsen.

Endelig full stevneaktivitet på Epona Ryttersenter igjen2.5.2022 17:37:08 CEST | Pressemelding

Det er tett oppunder tre år siden sist Epona Ryttersenter var sentrum for internasjonal ryttersport. En ufrivillig pause kom naturlig nok i kjølvannet av pandemien, men i helgen var det endelig masse god dressur på Sørlandet, i form av det internasjonale dressurstevnet Norway Open Dressage. – Dette har vært etterlengtet, vi kjente at vi virkelig har savnet dette nå, sier stevneleder Linne Eidsaa.