NM-gull i sprangridning til Therese Søhol Henriksen

Sist helg var Therese Søhol Henriksen med på å sikre laggullet i NM i sprangridning for Sarpsborg og Omegn Rideklubb – denne helgen tok hun det like godt individuelt også. Pål Flam fra Arendal og Grimstad Rideklubb ble årets sølvvinner, med Fredrik B. Seim fra Drammen Ryttersportsklubb på bronseplass.
Therese Søhol Henriksen Cyclone l'Epivent foto Norges Rytterforbund

Therese og hennes ni år gamle vallak Cyclone L’Epivent gjennomførte sitt individuelle mesterskap på Linnesvollen i Drammen uten å rive et eneste hinder. Kun tre små tidsfeil tok de med seg på veien. To finalerunder der hinderhøyden lå på 1,50 m fikk Sarpsborgrytteren til å se ut som en enkel match – og det ble en klar seier.

Pål Flam med hesten Ramir de Revel var i likhet med Therese feilfri i begge finalerundene, men hadde med seg feil for et riv samt to tidsfeil fra de to innledende klassene. Dette skulle holde til sølv denne gangen.

Etter finalerundene i dag sto to ekvipasjer likt med åtte feilpoeng, Benedikte Serigstad Endresen med hesten Calyso fra Larvik og Sandefjord Rytterklubb og Fredrik B. Seim med hesten Quevara van der Vlierbeek Z fra Drammen Ryttersportsklubb. Disse måtte da ut i en omhopping for å avgjøre bronsen – og her trakk Fredrik det lengste strået ved å ri en feilfri runde, mens Benedikte fikk et riv.

-Dette var veldig gøy, strålte den nykårede norgesmesteren. - Dette betyr mye – NM er noe man drømmer om å vinne! Det er jo stort, det er det største i Norge. Hesten min har vært fantastisk, han er bare ni år og har ikke gjort så mye ennå, dette er det største han har hoppet i år. At han har vært feilfri gjennom hele mesterskapet er bare imponerende.

Resultater

Fredrik B. Seim Quevara van der Vlierbeek Z foto Norges Rytterforbund