NM-gull i sportskjøring til Ina Steiro Herstad

De har gjort det før – og i helgen gjorde de det igjen. Ina Steiro Herstad med sin Glitur fra Herstad, som representerer Eid Ride- og Køyreklubb, tok NM-gull i sportskjøring i klassen for ponni.
Ina Steiro Herstad (Foto: Juliane Kingren/Equinezphotos

Deltagerne i ponniklassen under helgens mesterskap på Epona Ryttersenter utenfor Kristiansand fikk oppleve på kroppen at et NM-gull i kjøring ikke er sikret før siste gren er ferdig kjørt. Ina og Glitur  lå nemlig som nummer to etter mesterskapets to første dager, men klinket deretter til med seier i søndagens presisjon, og med det sikret de seg gullet i sitt åttende NM.

Sølvmedaljen gikk til Simon Lande med hoppen Dalbys Maisol fra Sylling Rideklubb, etter å ha ledet etter den innledende dressuren og maratonen.

Langveisfarende Lise Iren Kosmo Gylseth og fjordhingsten hennes, Blinka Admiral Doffen fra Okstindan Hestesportklubb, opplevde på sin side å ligge på stødig bronseplass gjennom hele mesterskapet.

-I maratonklassen var det utfordrende med glatt underlag i hinderne, men med god grooming av Mali (Steiro Herstad) og med flinke Glitur som jobbet som en helt gikk det bra, jeg var fornøyd med prestasjonen og andreplassen den dagen.

I den avgjørende presisjonen ble Ina og Glitur igjen utfordret av et litt krevende underlag på banen – og ikke minst av en defekt svingkransbrems. – Jeg prøvde å ikke la dette påvirke og kjøre slik som vi kan best. Vi fikk en ball ned og litt tidsstraff, men jeg var fornøyd – og Glitur var fantastisk, sier vinneren.

Simon Lande (Foto: Juliane Kingren/Equinezphotos
Simon Lande (Foto: Juliane Kingren/Equinezphotos
Lise Iren Kosmo Gylseth (Foto: Juliane Kingren/Equinezphotos

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 500 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 340 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.