Norges Lastebileier-Forbund

NLF om Støres redegjørelse - fullstendig tonedøvt fra regjeringen.

Del
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo, er lite imponert over regjeringens handlekraft etter dagens redegjørelse i Stortinget.
Stille fra regjeringen: NLFs Geir A. Mo (t.h) venter utålmodig på at regjeringen, her representert ved samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP), skal komme med tiltak som hjelper en hardt prøver transportbransje. Arkivfoto: André Kjernsli/NLF.
Stille fra regjeringen: NLFs Geir A. Mo (t.h) venter utålmodig på at regjeringen, her representert ved samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP), skal komme med tiltak som hjelper en hardt prøver transportbransje. Arkivfoto: André Kjernsli/NLF.

Deler av norsk transportnæring er nå i en alvorlig likviditetskrise som følge av de galopperende dieselprisene.At regjeringen ikke benyttet anledningen til å presentere målrettede tiltak for transportnæringen i denne situasjonen er rett og slett tonedøvt. Er det ingen som lytter til næringslivet i denne regjeringen? 

-Norge er i den den unike situasjonen at vi kan bidra på alle områder hjelp til Ukraina, hjelp til flykninger i nærområdene og mottak av det nødvendige antall flyktninger i Norge, enten vi snakker om 10 eller 100 tusen. Å bruke ekstra milliarder på Forsvaret og Sivilforsvaret er også helt nødvendig.  

Men vi kan ikke av denne grunn la være å tenke på konsekvensene for vårt eget næringsliv. Vi står nå i en situasjon der tidenkan være i ferd med å renne ut for mange transport- og entreprenørbedrifter.Dette bryr åpenbart ikke regjeringen seg om – og Stortinget må nå ta ansvar for å unngå et konkursras som vil kunne ramme tusenvis av arbeidsplasser 

–  Støre varsler i sin redegjørelse, nærmest i en bisetning, at de vil komme tilbake til tiltak rettet mot norsk økonomi i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Bedriftene som er rammet trenger tiltak som virkelig monner – å vente til revidert nasjonalbudsjett er rett og slett ikke godt nok. En rekke Europeiske land, deriblant Sverige, har allerede fått på plass tiltakspakker. 

I felleskap med NHO LT sendte NLF allerede den 9. mars et brev til finansministeren og de politiske partiene på Stortinget med forslag til tiltak som vil ha umiddelbar effekt. En rekke næringsorganisasjoner har senere sluttet seg til kravene. Organisasjoner som representerer over 10 000 virksomheter og nesten 250 000 arbeidsplasser står bak kravet om at drivstoffavgiftene må midlertidig fjernes.  

Brevet peker på en midlertidig fjerning av veibruksavgiften på diesel inntil krisen er over som et godt verktøy. I tillegg tar organisasjonene til orde for innføring av «Professional diesel», en kompensasjonsordning for transport- og entreprenørbedrifter innenfor rammene av EUs energiskattedirektiv. 

Dersom situasjonen forverrer seg, mener Mo det må vurderes å fjerne hele eller deler av CO2-avgiften for næringslivet inntil markedet normaliserer seg. Han er klar over at dette er en brannfakkel, men minner om at dagens situasjon kan få langt mer negative konsekvenser for det grønne skiftet i transportnæringen.  

– Dersom våre medlemsbedrifter kommer ut i andre enden av denne krisen med økonomisk brukket rygg, sier det seg selv at kostbare investeringer i utslippsfri teknologi ikke vil være aktuelt på lang tid.Vi trenger ikke grønne incitamenter dersom vi ikke har grønne muligheter! 

Han avslutter med å peke på at regjeringens økonomiske handlingsrom øker i takt med oljeprisene.  

Den norske stat får nå enorme ekstrainntekter salg av olje, gass og elektrisitet.Deler av disse ekstrainntektene må brukes til å hjelpe næringslivet gjennom krisen. 

For ytterligere kommentar, kontakt Geir A. Mo på tlf: 930 30 388 – eller en av de øvrige organisasjonene.  

Følgende organisasjoner har sluttet seg til kravene:

Norsk Industri  

Norges Lastebileier-Forbund

NHO Transport 

Maskinentrepenørenes Forbund – MEF

NHO Logistikk og Transport 

Autobransjens Leverandørforening

Norges Bilbransjeforbund

Totalt organiserer disse10 000 virksomheter, med til sammen247 000 ansatte.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Stille fra regjeringen: NLFs Geir A. Mo (t.h) venter utålmodig på at regjeringen, her representert ved samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP), skal komme med tiltak som hjelper en hardt prøver transportbransje. Arkivfoto: André Kjernsli/NLF.
Stille fra regjeringen: NLFs Geir A. Mo (t.h) venter utålmodig på at regjeringen, her representert ved samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP), skal komme med tiltak som hjelper en hardt prøver transportbransje. Arkivfoto: André Kjernsli/NLF.
Last ned bilde

Om Norges Lastebileier-Forbund

Norges Lastebileier-Forbund
Norges Lastebileier-Forbund
St. Olavsgt. 25
0166 Oslo

Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon

Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye