Nkom varsler overtredelsesgebyr mot Telia
Saken har utgangspunkt i en artikkelserie i Dagbladet desember 2022 som inneholdt påstander om at uvedkommende skulle ha opprettet falske abonnement hos kontantkortaktørenMycall som eies av Telia. De falske abonnementene skal deretter være benyttet til kriminell virksomhet.
Nkom ba Telia om mer informasjon i saken, og tilbakemeldingen viste blant annet at selskapet i en lengre periode ikke har fulgt egne rutiner for å forhindre misbruk.
— Vi ser alvorlig på dette og mener at den manglende gjennomføringen av egne rutiner, over så lang tid, kan ha gjort det mulig for flere uvedkommende å etablere falske abonnementer. Etter en totalvurderingmener vi det er nødvendig å varsle Telia om at vi gir dem et overtredelsesgebyr, sier avdelingsdirektør Kamilla Sharma i Nkom
For å avdekke om flere falske abonnementer er opprettet, har Nkom også varslet pålegg om å ettersende bekreftelsesbrev til kunder som ikke har mottatt dette i perioden.
Nkom vektlegger i varselet i formildende retning Telias respons, tiltak og planer etter at forholdene ble avdekket. Telia har frist til 24. mai 2023 med å gi Nkom merknader til varselet.
Kontakter
Kamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noBilder
Om Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Velkommen til EkomKraft torsdag 25. april - Beredskap og styrket samarbeid mellom ekom-og kraftbransjen.24.4.2024 08:55:18 CEST | Presseinvitasjon
Pressen ønskes velkommen til EkomKraft fagdag torsdag 25. april.
Slik sikres konkurranse i mobilmarkedet10.4.2024 11:42:10 CEST | Pressemelding
Myndighetene mener det er for dårlig konkurranse i mobilmarkedet. Nå vedtas ny regulering som skal sikre lave priser og større valgmuligheter for mobilkunder.
Fem mobilvett-regler til påskefjellet25.3.2024 12:16:44 CET | Pressemelding
Påskefjellet er fint, men også lunefullt. Dersom du er ute for en ulykke, og må ringe nødetatene, må du ha dekning på mobiltelefonen din. — Det er dessverre ikke alle som er klar over det.
Nkom-direktør går av21.3.2024 09:35:26 CET | Pressemelding
Direktør Pål Wien Espen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sagt opp sin stilling. Fratredelsen skjer etter feil håndtering av pendlerboligutgifter. Fungerende direktør i Nkom er fra i dag avdelingsdirektør John-Eivind Velure.
Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe taxi19.3.2024 15:10:07 CET | Pressemelding
I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom