NITO om revidert statsbudsjett: – Dypt bekymret for framtida

– NITO er skuffet over at regjeringen ikke tar grep for å satse på framtida, er NITO-president Trond Markussens første kommentar til regjeringens reviderte budsjett. NITO etterlyser flere IKT-studieplasser.

– Vi står overfor en varslet kompetansekrise. Norsk arbeidsliv trenger 40.000 flere ansatte med IKT-utdanning de neste sju årene. Regjeringens reviderte budsjett gir ingen ekstra IKT-studieplasser og jeg er dypt bekymret når de hopper bukk over framtidas utfordringer, sier Markussen.

– Norge mangler folk som kan ta oss gjennom det grønne og det digitale skiftet. Flere rapporter har vist at vi kommer til å trenge betydelig flere arbeidstakere med teknologi-, IKT- og ingeniørkompetanse hvis regjeringen skal nå sine mål. Regjeringen velger likevel ikke å foreslå flere studieplasser innenfor disse feltene, selv om deres egen utsynsmelding har pekt på mange av de samme utfordringene, sukker Markussen.

– Og det er ikke interesse blant den oppvoksende slekt det står på. Det viser søkertallene til høyere utdanning vi fikk i april understreker han. For IKT-utdanningene var veksten i søkermassen betydelig, sier Markussen.

– La oss gi arbeidslivet den kompetansen det er behov for slik at Norge ikke ender i bakleksa. Konsekvensen av å ikke utdanne flere ingeniører og teknologer er at viktige oppgaver ikke blir løst, understreker NITO-presidenten.

– Norge kommer til å trenge 40 000 flere arbeidstakere med IKT-utdanning fram mot 2030. NITO har sammen med andre organisasjoner arbeidet for at utdanningskapasiteten for disse utdanningene må trappes betraktelig opp i årene framover.  Det motsatte har dessverre skjedd. De i underkant av 1500 studieplassene for realfag og IKT, som kom i 2020 og 2021, ble faset ut i budsjettbehandlingen i fjor. Disse studieplassene må som et minimum videreføres, sier Markussen.

– Det er ingen skam å snu. Jeg håper opposisjonen, og ikke minst SV, tar situasjonen på alvor og finner gode løsninger for framtida i budsjettbehandlingen, avslutter NITO-president Trond Markussen.