NITO krever høyere lønn i helsesektoren

Revidert nasjonalbudsjett anslår i år en lønnsvekst på 1,5 prosent. - Vi er ikke fornøyde med det. Bioingeniørene spiller en viktig rolle i helsevesenet. Det blir spesielt tydelig i koronakrisen, når tusenvis av tester skal analyseres, sier leder for NITO Spekter, Brynhild Asperud.

- Revidert nasjonalbudsjett antyder en lønnsvekst på 1,5 prosent. Det vil medføre at våre medlemmer i realiteten ikke får en økning i årets lønnsoppgjør, siden dette allerede ble gitt i fjorårets lønnsoppgjør, sier leder for NITO Spekter, Brynhild Asperud.

Forventer mer

Asperud forteller at NITO Spekter ikke godtar et nulloppgjør i lønnsoppgjøret til høsten.

- Vi forventer et lønnsoppgjør som vil gi uttelling. Bioingeniører er avgjørende for å få kontroll på koronasmitten gjennom massiv testing på sykehusene rundt om i landet.

Ifølge Asperud viser koronapandemien hvor viktige bioingeniørene er for samfunnet.

- I lang tid framover kommer vi til å ha et stort behov for massiv testkapasitet. Helseministeren har sagt så mye som 100.000 tester i uka. I dette arbeidet er bioingeniørene sentrale. Det er de som står i frontlinjen for å beholde kontrollen på pandemien.

- Viktig arbeid

Asperud mener at bioingeniørene i større grad må bli sett og anerkjent for arbeidet de gjør.

- Bioingeniørene er ikke den gruppen som er mest synlige i helsevesenet. Sykepleiere og leger har fått anerkjennelse og applaus, som fortjent. Bioingeniørene som jobber bak lukkede dører inne på laboratoriene, fortjener også anerkjennelse. Det er de som står i frontlinjen med analysering av koronaprøver og andre viktige medisinske oppgaver.

- I helsevesenet er vi alle et tannhjul i det komplekse maskineriet, og alle er like viktige. Dersom ett tannhjul svikter, vil det gå ut over oss alle. Bioingeniørene må derfor få anerkjennelse for jobben de gjør gjennom bedre lønn.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 91 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.

Frykter framtidig mangel på bioingeniører8.10.2020 10:45:31 CESTPressemelding

NITO mener at regjeringen fortsatt mangler et langsiktig perspektivet på bemanning i helsetjenesten og etterlyser at dette adresseres i statsbudsjettet. - Koronapandemien har vist hvor viktig det er å ha tilstrekkelig kapasitet i alle ledd i helsetjenesten. Bioingeniørene er en sentral del av helseberedskapen, og vi har over flere år formidlet en bekymring om framtidig mangel på denne faggruppen, sier presidenten i NITO.