NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO frykter en akutt krise i verftsindustrien

- Vi trenger flere tiltak som får opp aktiviteten umiddelbart, sier Trond Markussen, president i NITO.

- En rekke gode tiltak fra regjeringen i dagens pakke, men jeg er redd det ikke sikrer arbeidsplasser på kort sikt. Vi trenger flere tiltak som får opp aktiviteten umiddelbart i verftsindustrien. Vi får meldinger fra tillitsvalgte, blant annet i Kongsberg Maritim, som frykter at hundrevis av arbeidsplasser snart kan gå tapt hvis de ikke får flere oppdrag, sier Trond Markussen, president i NITO.

Norske verft bidrar til mange arbeidsplasser. I tillegg har næringen store ringvirkninger til norske maritime utstyrs- og tjenesteprodusenter i utvikling og bygging av noen av verdens mest avanserte skip. Det er viktig at denne kompetansen beholdes.

NITO mener staten må bidra gjennom å:

• Forsere vedlikehold av statlige skip, med krav om grønne løsninger
  • Forsere nye statlige skip som staten allerede har planer om å bygge. Det gjelder blant annet til «Vanguard», som er et tilnærmet gryteklart konsept for mineoppdrag for sjøforsvaret og to nye forskningsfartøy inkl. tilleggskapasiteter for havforskningen.
  • Utvikle et hjemmemarked for flytende havvind gjennom en statlig finansieringsmekanisme, og øke bevilgningene gjennom Norges Forskningsråd til forskning og utvikling på havvind.

Om NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 107.000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon