Nils Øklands tingingsverk til Vossajazz foreviges på plate!

Glødetrådar, tingingsverket for Vossajazz 2016, er et slags «tilbake til røttene» for Økland. Voss har vært en viktig del av hans musikalske utvikling, både på 80-tallet som student og senere som musikalsk leder på Ole Bull Akademiet (1989-95). Tiden på akademiet gav viktige impulser til utvikling av hans karakteristiske, personlige stil: en blanding av jazz, fri improvisasjon, samtidsmusikk og folkemusikk.

Fra venstre: Sigbjørn Apeland, Nils Økland, Ørjan Haaland, Per Steinar Lie, Torbjørn Økland, Mats Eilertsen, Håkon Mørch Stene, Rolf-Erik Nystrøm. Foto: Edgard Bachel

Nils Økland -  Glødetrådar, album: release 8. oktober

Lytt til "Glødetrådar" her

"There have been numerous notable commissions at Vossa Jazz since the very first in 1983, but it's hard to imagine there have been many quite as compelling as Nils Økland's "Glødetrådar." – Ian Patterson, All about Jazz

I dette verket holder Økland fast ved sin særegne stil med enkle melodier og en inderlig tone som sniker seg inn i ryggmargen. I det ene øyeblikket stillferdig og mediterende, i det neste befinner vi oss i et rett fram rockeunivers, med full vreng.

Det har tatt lang tid fra premieren av verket i 2016, til innspilling og nå utgivelse. Økland sier:

«Jeg brukte all energi på å lage et verk som forhåpentligvis ville fungere på konsert og har trengt en lang prosess før jeg var klar for å jobbe videre med stykket og å omarbeide verket til plate, som er et helt annet format.»

Dette verket er et prakteksempel på kompromiss mellom utøvere med sterke stemmer som finner sammen i strålende samspill. På verket bidrar musikere som hver for seg har samarbeidet med Økland over lang tid, men flere av dem hadde ikke spilt med hverandre før Økland satt sammen bandet. Blant annet har han spilt med Per Steinar Lie og Ørjan Haaland i Lumen Drones, og Sigbjørn Apeland, Håkon Mørch Stene og Rolf- Erik Nystrøm i Nils Økland band. Musikken er i hovedsak skissebasert og uten noter, og har blitt utviklet gjennom innspill fra de ulike musikerne og inspirasjon fra hvordan Økland kjenner dem:

«Jeg liker å jobbe sammen med folk over lang tid slik at vi blir godt kjent musikalsk. Jeg er opptatt av personligheten til musikerne, ikke nødvendigvis instrumentet. Det viktigste er at vi trives med å samarbeide sammen og har god kommunikasjon». – Nils Økland

Nils Økland har gitt ut flere soloablum på ECM og Rune Grammofon til fantastiske kritikker. Økland har spilt med flere store orkestre, skrevet musikk for London Sinfonietta, film, ballet og teater og spilt på plater med Christian Wallumrød, Arve Henriksen, Åsne Valland Nordli og Bjørnar Andresen. Nils Økland Bands innspilling “Kjølvatn”(ECM -2015) ble kåret til årets jazzalbum av Aftenposten, ble Spellemannsnominert i folkemusikklassen og vant Folkelarmprisen i åpen klasse. Bandets siste plate “Lysning” (Hubro 2017) fikk Spellemannspris i åpen klasse og begge platene har fått glimrende kritikker i norsk og utenlandsk presse.

Nils Økland: hardingfele, viola d´amore
Rolf-Erik Nystrøm: saksofoner
Torbjørn Økland: trompet, mandolin
Per Steinar Lie: el-gitar
Sigbjørn Apeland: harmonium, tangenter
Mats Eilertsen: kontrabass
Ørjan Haaland: perkusjon
Håkon Mørch Stene: perkusjon

Cover design: Aslak Gurholt (Yokoland).
Foto: Found photo
Cover design: Aslak Gurholt (Yokoland). Foto: Found photo

Synnøve Brøndbo Plassen slipper debutalbum med slåttetralling fra Folldal!22.10.2021 11:44:26 CEST | Pressemelding

"Hjemve" betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen sitt debutalbum! Med denne utgivelsen ønsker Synnøve å løfte frem den fantastiske tradisjonen for slåttetralling fra hennes hjembygd Folldal. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra, som har resultert i en nydelig debutplate, produsert av den prisvinnende folkemusikeren og komponisten Gjermund Larsen. Plateslipp blir på Sentralen i Oslo, fredag 22. oktober!

Stian Carstensen releases the musical masterpiece "Musical Sanatorium"22.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Listen to "Musical Sanatorium" here Drawing inspiration from the wild hills of Carpathia, the endless dark forests of Hyperborea, the ruin-strewn plains of Thrace to the rugged Anatolian plateau, noted multi-musician and composer Stian Carstensen has created a remarkable album that truly reflects his unique and versatile talents. The musical masterpiece "Musical Sanatorium" is out now. Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed band Farmers Market. He is actively involved in a variety of musical genres and plays an increasing number of solo concerts, classical and jazz, and folk music at festivals all around the globe. He is a multiple prize-winning recipient of music industry awards and has collaborated with several prominent artists on numerous projects. He was recently nominated for the prestigious Nordic Council Music Prize 2021 based on "Musical Sanatorium". Musically he is recognized for groundbreaking work blending diff

Stian Carstensen slipper det spektakulære mesterverket "Musical Sanatorium" i dag!22.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

Hør "Musical Sanatorium" her Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for det kritikerroste bandet Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister. Stian ble nylig nominert til Nordisk råds musikkpris 2021 basert på albumet "Musical Sanatorium". Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid innenfor forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grenser musikalsk. Musikken fra albumet kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de bulgarske eksotiske rytmene. Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, pedal steelgitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Musikken er dramatisk og storslagen med instrumentkombinasjoner som aldri tidligere har vært hørt. Albumet har bidrag fra anerkjente talenter som Mike Patton, Ol

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!