Nils Bech med rørende hyllest til Ceval

"Jeg vil heller leve ett år i lyset enn 10.000 år i skyggen" – Ceval

”CEVAL” er som nåtidens Pride-tog; full av trøkk og danseglede, men også med et iboende mørke. Låta handler om hvordan en kjærlighet ikke får blomstre i skyggen av en annen – og av ulike grunner er det fremdeles mange som ikke har muligheten til å leve i lyset. Pride er fremdeles viktig. Vi har alle med oss en fortid og vi møtes av en samtid farget av den, enten det være seg ”Ceval” som i låta, eller i kampen for å kunne leve åpent og fritt.

Låtas inspirasjon og frontkvinne er modell og transaktivist Ceval Omar - ikon av vår tid – og sitatet hennes er for meg essensen av hva Pride handler om. Vi reiser oss opp fra benker på Nationaltheatret, tar steget ut av pissoaret ved Stensparken og setter oss på bussen fra Snarøya Sportsklubb. Vi kommer fra småbruk, blokkleiligheter og klubber og fortsetter å vise verden at vi finnes. Vi sprekker ikke i solen, vi stråler. – Nils Bech

I år er det 50 år siden homofili var kriminelt her til lands, men det er likefullt fortsatt en sjeldenhet å høre en kjærlighetssang skrevet av en mann til en annen mann.

I alle år har homofile artister gjort kjærlighetsduetter med sangere av det motsatte kjønn, for å tilpasse seg det heteronormative samfunnet og det kommersielle markedets krav. Dette er en rolle vi selvsagt skal kunne fortsette å innta. Men jeg har stusset over hvorfor det aldri skjer den andre veien, tross stadig større aksept for skeiv kjærlighet også i hovedstrømmen av kultur og popmusikk? – Nils Bech.

I den norske sangboka finnes det et stort hull, hvor kjærligheten mellom to av samme kjønn er ikke-eksisterende. Dette tomrommet er Nils Bech nå i ferd med å fylle med sitt nye prosjekt.

I mange tiår har mannlige homofile artister utført duetter med kvinner og gestaltet en rolle for å tilpasse seg kommersielle og sosiale krav. Dette er normer og idealer Nils Bech aktivt bryter ned med det nye albumprosjektet.

Nils har allerede sluppet den følelsesladede ”Jeg Elsker Han” etterfulgt av ”Ny Fyr” med Kristian Kristensen, som var første duett ut, og ”Gi meg tid” med EMIR fra SushixKobe.

Nå følger han opp med låten ”CEVAL” med OMVR, en hyllest til Ceval, en Norsk-Somalisk transmodell og aktivist som kjemper for retten til å være seg selv.

I fjor gjorde hun kampanjer for YSL Beauty, H&M, Mugler og Off-White. Hun var også den første trans/black/curvy-modellen som havnet i det prestisjetunge motemagasinet Vogue.

Med seg på låten har Nils med den ikoniske stemmen til OMVR. Han hadde dette å si om ”CEVAL”:

Denne låten er en låt de fleste kan kjenne seg igjen i. Usikkerhet er noe universelt, men det er noe sårbart i det som gjør det så utrolig fint. Denne låten symboliserer det for meg. Klubbsoundet som møter de lyse tonene ga meg frysninger fra første start! Utrolig gøy å få jobbe med Nils!

Nils Bech fremførte låten for første gang på Costume Awards 2022, hvor han samtidig delte ut prisen for ”Årets Modell” til Ceval.

Han kan oppleves live under årets Pride når han spiller i Pride Park 23. juni.

Jeg håper ”CEVAL” vil være med dere i feiringen, at dere er i lyset og stråler, Happy Pride! – Nils Bech.

Foto: Jacqueline Landvik

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra M.I.A., Birte Slettevoll, Megadeth, Loyle Carner, Caity Baser og Etta Marcus!12.8.2022 11:16:05 CEST | Pressemelding

HEARTS ON THE RUN – Et år, 52 låter M.I.A. er i dag ute med låta “Popular”, som hun har produsert sammen med Diplo. Den britiske rapperen og sangeren slipper albumet MATA denne høsten, som er hennes første siden AIM fra 2016. Caity Baser slapp i dag den svært etterlengtede låten “X&Y”. Den selvskrevne låten tar oss gjennom Basers nylige brudd, og legger frem alle detaljer om eksens mangler og feil. “This song is all about saying fuck you to the people that think they were your ex but because they did you so dirty, they’re not even classed as that anymore. They’re just your ‘WHY’ - like why the frick did I go there”, sier 20-åringen selv om låten. Loyle Carner slapp onsdag låten “Georgetown”. Låten er gjestet av John Agard som fremfører et rørende dikt om det å være halvt svart og halvt hvit. Låten er produsert av den anerkjente Madlib, og følger opp den forrige singelen “Hate”. Sjekk ut musikkvideoen til “Georgetown” her. Thrash metal-pionerer og metalikoner MEGADETH slipper sin siste

Ny musikk fra Carly Rae Jepsen, Roc Boyz, Elton John, Olivia Lobato/Ramón, The Killers og Benny Blanco!5.8.2022 10:54:03 CEST | Pressemelding

Carly Rae Jepsen har sluppet sin nye singel “Beach House” fra det kommende albumet The Loneliest Time som slippes 21. oktober. I låten tar hun for seg uforutsigbarheten ved nåtidens online dating med uhell og skuffelser det kan bringe, på en ærlig og morsom måte. “Beach House” sementerer til syvende og sist Jepsens arv som en av pophistoriens skarpeste fortellere om de endeløse nyansene av kjærlighet og forhold. Den amerikanske artisten og produsenten Benny Blanco har fått med seg BTS og Snoop Dogg på sin nye låt “Bad Decisions” som ble sluppet i dag. Låten følger med en musikkvideo du kan se her The Killers er ute med låta “boy” i dag, som er produsert av Stuart Price som også produserte albumet Day & Age som toppet den norske albumlista i 2008. Bandet legger ut på turne i Nord-Amerika senere denne måneden, og skal også turnere i Australia og New Zealand i år. Produsentlegenden T Bone Burnett er nå aktuell med albumet The Invisible Light: Spells - en del av trilogien The Invisible Lig