Nils Bech debuterer hos Universal Music med en sterk, følelsesladet låt!

Fredag 14. januar debuterer Nils Bech hos Universal Music Norge med singelen “Jeg elsker han” - en følelsesladet, sterk låt skrevet til de som har måtte oppleve å bli stemplet som kriminelle for å leve ut sin kjærlighet.

På tross av at det er gått 50 år siden homofili var kriminelt her til lands er det likefullt fortsatt en sjeldenhet å høre en kjærlighetssang skrevet av en mann til en annen mann, og i den norske sangboka finnes det et stort hull, hvor kjærligheten mellom to av samme kjønn er ikke-eksisterende. Dette tomrommet ønsker Nils Bech å fylle. I mange tiår har mannlige homofile artister utført duetter med kvinner og gestaltet en rolle for å tilpasse seg kommersielle og sosiale krav. Dette er normer og idealer Nils Bech aktivt bryter ned med sitt nye albumprosjekt.

Utenom første singel, “Jeg elsker han”, er albumet en samling duetter med norske, mannlige samarbeidspartnere som nettopp forteller historier om kjærlighet mellom menn.

“Jeg elsker han” akkompagneres av bilder skutt i naturskjønne omgivelser på hjemstedet Vikersund.

I år er det 50 år siden det ble avkriminalisert å være homofil i Norge.

Hva gjorde det med mennesker at det var kriminelt å være dem? At de i følge norsk lov ikke kunne elske den de elsket åpent og fritt?

“Jeg elsker han” er skrevet til de som opplevde at det var kriminelt for dem å leve ut sin kjærlighet.

Samtidig er vi også en stor gruppe som har vokst opp med fordommene som kriminaliseringen av seksuell orientering var med på å skape.

Da sesong tre av Skam kom, felte mange tårer over Isak og Even sin kjærlighetsreise. Mange ble nok rørt, men vi er også mange som gråt over tapet av muligheten til å få oppleve en ungdomskjærlighet. Det er heldigvis letter å være homofil i dag enn i 1972, 1982, 1992, 2002, 2012.

Skyggen har blitt mindre fordi noen har kjempet. Men skyggen er der fremdeles. Takk til dere som kjempet.

Denne sangen er til dere - og til oss.

Nils Bech

Allerede 4. februar slippes det første samarbeidet - “Ny fyr” med den talentfulle artisten og låtskriveren Kristian Kristensen.

Frem mot høstens albumslipp kommer flere låter til å bli sluppet fortløpende med nye samarbeidspartnere.

I tillegg inntar Nils hovedsalen i Den Norske Opera og Ballett 6. februar og vil holde en storslått konsert.

Hans forrige konsert i Operaen høstet lovord og fikk blant annet terningkast 5 fra Aftenposten med påstanden slikt trenger vi mer av i norsk pop.

Den kommende konserten kommer til å bestå av både tidligere utgitt musikk, samt flere smakebiter fra det kommende albumet.

Mer om Nils Bech:

Som både artist og scenekunstner finner vi Nils Bech i krysningsfeltet mellom musikk og performance-kunst. Bech har tidligere opptrådt med performance-konserter på den internasjonale samtidskunstscenen, samt musikkfestivaler som Øyafestivalen og Roskilde.

Bech hadde sitt største gjennombrudd med “O Helga Natt” som var med i NRKs suksess-serie SKAM. Tolkningen av “O Holy Night” streamet over 1 million på under 24 timer på Spotify og plasserte ham på så vel globale charts som NRK.

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny singel fra Ramón - jeg elsker deg, men18.8.2022 09:56:56 CEST | Pressemelding

2022 har vært litt av et år for Ramón, og på fredag slipper han siste singel fra sitt kommende debutalbum. «jeg elsker deg, men» er en mektig låt om kjærlighet, og er enda en smakebit på hva som kommer senere i høst. «Jeg er alltid ærlig og personlig i låtene mine, og skriver kun om ting jeg selv har opplevd og følelser jeg selv har kjent på. Denne låten føles litt ekstra ærlig og direkte, jeg bretter ut følelsene mine og synger det jeg skulle ønske jeg kunne sagt i denne situasjonen. Kjærlighet er vanskelig, ekstra vondt og vanskelig er det når det går opp for en at dette ikke er ment til å vare», sier Ramón. Årets første singel «ok jeg lover» er et levende bevis på hvor oppsiktsvekkende langt Ramón allerede har kommet, og hvor iherdig fansen hans er. Låten satt norsk streaming-rekord første dagen, og streamet til platina på under én måned. Etter det har milepælene kommet på løpende bånd; «17-mai» satt nordisk TikTok-rekord i antall creations og ble soundtracket til nasjonaldagen vår,

Ny musikk fra M.I.A., Birte Slettevoll, Megadeth, Loyle Carner, Caity Baser og Etta Marcus!12.8.2022 11:16:05 CEST | Pressemelding

HEARTS ON THE RUN – Et år, 52 låter M.I.A. er i dag ute med låta “Popular”, som hun har produsert sammen med Diplo. Den britiske rapperen og sangeren slipper albumet MATA denne høsten, som er hennes første siden AIM fra 2016. Caity Baser slapp i dag den svært etterlengtede låten “X&Y”. Den selvskrevne låten tar oss gjennom Basers nylige brudd, og legger frem alle detaljer om eksens mangler og feil. “This song is all about saying fuck you to the people that think they were your ex but because they did you so dirty, they’re not even classed as that anymore. They’re just your ‘WHY’ - like why the frick did I go there”, sier 20-åringen selv om låten. Loyle Carner slapp onsdag låten “Georgetown”. Låten er gjestet av John Agard som fremfører et rørende dikt om det å være halvt svart og halvt hvit. Låten er produsert av den anerkjente Madlib, og følger opp den forrige singelen “Hate”. Sjekk ut musikkvideoen til “Georgetown” her. Thrash metal-pionerer og metalikoner MEGADETH slipper sin siste