Nille felt for markedsføring til barn.
Disneyleketøy med godteri vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet en klage på en leketøysvifte med godteri med design fra Disneys Ella solgt i Nille.
Produktet fremstår som et leketøy der det primære produktet er den batteridrevne Elsafiguren som har en vifte og sekundært er det godteri. Produktet selges som en enhet og er etter Utvalgets vurdering utvilsomt særlig rettet til barn. Produktet er utformet slik at leketøyet også er emballasje for godteriet, men godteriet fremstår som underordnet leketøyet.
Disneys Frostunivers er filmer som henvender seg til barn. Filmene og rollefigurene er og har vært enormt populære med en stor gjennomslagskraft. Når figurene benyttes kommersielt på godteriprodukter, slik som i denne klagen, appelleres det sterkt til barn.
Utvalget vurderer kombinasjonen av leketøy og godteri som et virkemiddel som tas i bruk for å selge mer av godteriet også ut over den ene posen som følger med det enkelte leketøy.
MFU vurderer dette som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer og gir dermed klager rett.
MFU noterer seg at Nille allerede har tatt produktet ut av sitt sortiment.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Eventyrfabrikken felt for markedsføring til barn.3.3.2021 14:00:00 CET | Pressemelding
Utdeling av godteri vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Orkla Confectionary & Snacks AS felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.23.11.2020 12:00:00 CET | Pressemelding
TV-reklame vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Egon Lagunen felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.19.11.2020 09:05:42 CET | Pressemelding
Plakat for «shake» med navnet til en kjent barnefigur vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Nordlandsbanen felt for markedsføring til barn17.9.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Plakat for barnevaffel med seigmenn vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Netthandelsselskapet Kaffekapslen.no frikjent i MFU3.7.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Produktomtale av kakaoen Kids Chocolate- ble ikke vurdert som markedsføring særlig rettet til barn
Mondelez frikjent i MFU30.4.2020 16:00:00 CEST | Pressemelding
Instagramkampanje vurdert som akseptabel
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom