NIF gratulerer Abid Raja som ny idrettsminister!

I dag ble Abid Raja (V) ny statsråd i Kultur- og likestillingsdepartementet. Norges idrettsforbund gratulerer med utnevnelsen og ønsker Raja lykke til med oppgaven. Raja er hjertelig velkommen til et godt samarbeid med Norges idrettsforbund og hele norsk idrett.

Abid Raja. Foto: NTB Scanpix

– Jeg ser frem til et godt og konstruktivt samarbeid med Abid Raja som ny idrettsminister.  Norsk idrett er inne i en betydelig endringsprosess og Kulturdepartementet har vært en viktig støttespiller i det pågående moderniseringsarbeidet. Med Abid Raja er jeg sikker på at det gode samarbeidet fortsetter, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til,

– Vi har nettopp levert våre innspill til den nye idrettsmeldingen som vil legge tydelige føringer på kurs og retning for den norske idrettspolitikken de neste årene. Vi skal bidra til at Raja som ny statsråd setter et solid fotavtrykk for denne meldingen. Vi tror den vil reflektere felles ambisiøse mål for norsk idrett i fremtiden, sier Kjøll.

Abid Raja har vært Venstres finanspolitiske talsperson og er også femte visepresident på Stortinget. Den nye statsråden er glad i idrett og fysisk aktivitet og har også vært styremedlem i Norges Cykleforbund. Han har vist stor entusiasme og kompetanse for viktige temaer for norsk idrett som integrering, innvandring og utdanning. Raja har blant annet hatt tillitsverv i Senter mot etnisk diskriminering og Kontaktutvalget mellom Innvandrere og Norske Myndigheter.

– Vi i Norges idrettsforbund vil så raskt som mulig ta initiativ til å invitere den nye statsråden til Idrettens hus. Vi skal vise frem alt det flotte idrettsbevegelsen representerer og ikke minst idrettens og frivillighetens viktige samfunnsrolle for inkludering, mangfold og fellesskap, sier Kjøll.

I litt over to år har Trine Skei Grande vært statsråd i Kulturdepartementet.  Norsk idrett vil gjerne takke henne for å ha vært en god og utfordrende venn av norsk idrett. Statsråd Grande la fram og støttet regjeringens og etter hvert Stortingets enstemmige støtte til den norske spillpolitikken. Det var en stemme på vegne av sårbare grupper, og til støtte for et etisk forsvarlig og forutsigbart regime for pengespill. I tillegg har Trine Skei Grande tydelig utfordret idrettsbevegelsen når det gjelder kjønnsbalanse på ledernivå, internasjonal idrettspolitikk og på tiltak for å redusere barrierer for idrettsdeltakelse.

– De utfordringene har vi tatt! Vi skal gjøre vårt for at «den siste ungen» skal få være med, at vår stemme blir hørt internasjonalt og for at kvinner og jenter i enda større grad enn til nå skal bli synlige og hørbare stemmer i ledelsen av norsk idrett, avslutter Kjøll.

Grande skal nå ta fatt på en ny oppgave som statsråd i Kunnskapsdepartementet hvor hun også vil komme i inngrep med norsk idrett innenfor flere områder. Norges idrettsforbund er sikker på at erfaringene fra Kulturdepartementet blir verdifulle inn i det nye oppgavefeltet. Norsk idrett takker Grande for et meget godt samarbeid og ønsker henne lykke til med nye oppgaver.

Abid Raja. Foto: NTB Scanpix

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.