Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) har i dag sendt et brev til president Thomas Bach i Den internasjonale olympiske komité (IOC). I brevet uttrykker NIF bekymring for den vanskelige situasjonen i Norge og på verdensbasis, som følge av pandemien. NIF ber IOC om at OL i Tokyo 2020 ikke gjennomføres før pandemisituasjonen er under kontroll. NIF ber samtidig om å få innsikt i de sentrale milepælene som leder frem til en endelig avgjørelse for gjennomføring av OL i Tokyo 2020.

- På bakgrunn av den høyst uavklarte situasjonen i Norge og i store deler av verden for øvrig, er det verken forsvarlig eller ønskelig å sende norske utøvere til OL eller Paralympics i Tokyo til 2020 før verdenssamfunnet har lagt denne pandemien bak seg, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Ber om innsikt i de sentrale milepælene frem mot IOCs endelige avgjørelse

Idrettspresident Berit Kjøll, ber om å bli godt informert om milepælene som leder frem til den endelige avgjørelsen om gjennomføring av Tokyo-OL i den vanskelige situasjonen man nå står i.

Berit Kjøll sier også at hun deler bekymringene, blant annet knyttet til Fair Play og ulike treningsvilkår, som har fremkommet i pressen de siste dagene vedrørende koronasituasjonen.
-  Bekymringen er ikke bare tuftet på hvordan den lokale koronasituasjonen eventuelt måtte se ut i Tokyo frem mot sommeren – det er også det globale bildet som her må legges til grunn for en avgjørelse fra IOC.

Kjøll presiserer at uansett utfall av IOCs beslutning, vil NIF gjøre selvstendige nasjonale vurderinger knyttet til egne utøvere og deres deltakelse i OL og Paralympics i Tokyo.
- Helse og sikkerhet trumfer alle andre hensyn og utøvernes stemme vil her utgjøre en viktig del av vårt samlede beslutningsgrunnlag, sier Kjøll avslutningsvis.

Idrettspresident Berit Kjøll ber om straksavklaring fra helsedirektøren31.3.2020 08:02:18 CESTPressemelding

Norges idrettsforbund sendte 25. mars frem et brev til Helsedirektoratet med behov for klargjøring av vedtaket datert 12. mars om forbud mot/stengning av blant annet idrettsarrangementer, organisert idrettsaktivitet og svømmehaller. Årsaken er ulik fortolkning og praksis for gjennomføring av vedtaket i de enkelte kommunene. Resultatet er usikkerhet og mange spørsmål fra hele idrettsbevegelsen relatert til vedtaket. Nå ber idrettspresident Berit Kjøll om en straksavklaring.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.